Ahad, 5 Januari 2014

KELAS PEMASARAN 11- KAWALAN

1. DEFINISI KAWALAN

Proses memantau prestasi dan pengambilan tindakan untuk memastikan hasil tercapai seperti yang dijangkakan. atau

Proses untuk menentukan atau menjamin supaya kegiatan organisasi terarah kepada pencapaian matlamat yang telah ditetapkan.


2. KEPENTINGAN KAWALAN DALAM ORGANISASI
Bagi memastikan objektif tercapai
Untuk mengukur prestasi pengurus dan pekerja
Organisasi mempunyai kelebihan bersaing
Sebagai pengukur prestasi perniagaan dengan melihat kepada piawai/standard yang telah ditetapkan
Sebagai satu jaminan kualiti produk dengan mengawasi, memeriksa dan meningkatkan mutu kawalan.
Mengenalpasti peluang dan ancaman terutamanya dalam bidang persekitaran luaran seperti persaingan, perubahan teknologi, politik dan undang-undang, ekonomi, dan lain-lain.
Bersedia menghadapi perubahan.
• Organisasi sentiasa berdepan dengan persekitaran yang dinamik (sentiasa berubah)
• Organisasi perlu bersedia dan peka dengan perubahan yang akan berlaku terutamanya apabila ia melibatkan perubahan citarasa dan keperluan pengguna


3. JENIS JENIS KAWALAN
• Kawalan awalan
• Kawalan semasa
• Kawalan selepas

Kawalan awalan
• DEFINISI : Merupakan kawalan yang dibuat terhadap input untuk memastikan input yang digunakan semasa proses transformasi telah memenuhi standard (piawaian) yang tertentu.
• Input yang perlu dikawal mutu dan standardnya adalah seperti tenaga kerja, bahan mentah dan mesin.
• Input perlu dipastikan mutunya untuk mengelakkan berlakunya kerosakan atau kecacatan yang serius kepada proses transformasi dan juga kepada output yang dihasilkan.

Kawalan semasa
• DEFINISI : Merupakan kawalan yang dilakukan semasa (serentak) proses tranformasi input kepada output berlaku.
• Ia melibatkan kawalan ke atas aktiviti yang dilakukan untuk mengubah input kepada output agar mematuhi standard yang telah ditetapkan oleh organisasi.
• Pengurus perlu kenalpasti masalah-masalah yang timbul semasa aktiviti transformasi yang boleh memberi kesan kepada aktiviti akhir pengeluaran.

Kawalan selepas
• DEFINISI : Kawalan akhir merupakan kawalan terhadap output yang dihasilkan
• Dilakukan untuk memastikan bahawa output yang dihasilkan telah memenuhi standard yang telah ditetapkan oleh organisasi.
• Sebarang kesilapan yang berlaku atau yang tidak memenuhi standard yang ditetapkan boleh dikenalpasti untuk dibuat pembetulan.


4. PROSES KAWALAN

Definisi proses kawalan

Langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mengawal yang melibatkan penetapan piawai,
mengukur prestasi sebenar, membuat perbandingan antara prestasi dan piawai dan melakukan tindakan pembaikan supaya objektif yang dirancang tercapai.


i. Menetapkan piawai/standard
• Proses kawalan bermula dengan membentuk objektif dan standard yang ingin dicapai.
• Ia merujuk kepada perancangan dan rancangan yang hendak dilaksanakan itu perlu mengandungi standard tertentu.
• Standard yang hendak dicapai ini perlulah ditetapkan dengan jelas dan boleh diukur.

ii. Mengukur prestasi semasa

Pengurus akan mengukur pencapaian sebenar. Sebelum mengukur beberapa perkara perlu dikenalpasti
Antaranya ialah:
• Aktiviti yang ingin dinilai
• Bagaimana proses penilaian akan dilakukan
• Kekerapan penilaian dilakukan

iii. Membuat perbandingan antara piawaian dan prestasi sebenar

Pengurus perlu membuat perbandingan di antara piawaian yang ditetapkan dengan prestasi sebenar yang dicapai.
Perbandingan ini dilakukan dengan tujuan untuk mengenalpasti perbezaan di antara maklumat yang telah dikumpulkan daripada penilaian prestasi sebenar dengan piawaian yang telah ditetapkan
Untuk membuat perbandingan, lazimnya pengurus akan bergantung kepada laporan yang diserahkan kepadanya oleh staf bawahan yang bertanggungjawab merekodkan hasil keputusan kemajuan prestasi sebenar.

iv. Tindakan pembetulan dan pembaikan

Proses ini dilakukan sekiranya terdapat penyimpangan (prestasi sebenar lebih rendah daripada piawaian yang telah ditetapkan)
Tindakan pembetulan /pembaikan dilakukan ke atas tahap-tahap operasi tertentu yang dikenalpasti menyebabkan penyimpangan
Jika didapati semua faktor yang dinilai tidak mencapai piawai, piawaian perlu diubahsuai – mungkin piawaian terlalu tinggi
Jika tiada penyimpangan, aktiviti akan diteruskan seperti biasa dan tindakan susulan akan dilaksanakan


5. ALAT-ALAT KAWALAN

a. BELANJAWAN
• DEFINISI – suatu penyata kuantitatif yang dinyatakan dalam nilai wang yang menghuraikan rancangan pihak pengurusan untuk mencapai objektif tertentu secara komprehensif dan terperinci untuk suatu tempoh yang ditetapkan di masa akan datang
• Contoh – Belanjawan induk, belanjawan tunai, belanjawan modal, kredit, pentadbiran, stok, induk dan lain-lain.
• Belanjawan digunakan untuk menjadi panduan dimana pihak pengurusan dapat mengawal perbelanjaan seperti yang ditetapkan.

Belanjawan tunai

Definisi
Belanjawan tunai adalah satu perancangan kewangan yang menganggarkan penerimaan tunai dan pembayaran tunai bagi suatu tempoh yang telah ditetapkan.
Daripada belanjawan ini, pengurus boleh membuat kawalan sumber kewangan supaya pengaliran tunai berlaku seperti yang dijangkakan.


b. CARTA GANTT

Definisi
Carta berbentuk bar yang menunjukkan susunan langkah-langkah/ aktiviti di dalam suatu projek dan masa yang diperuntukkan bagi menyelesaikan setiap langkah/aktiviti tersebut.
• Satu kaedah perancangan dan kawalan grafikyang membolehkan pengurus menentukan tarikh-tarikh bermula dan berakhirnya sesuatu aktiviti atau projek.
• Jadual keseluruhan dibentuk dengan menetapkan masa permulaan dan masa siap setiap kegiatan yang perlu disempurnakan mengikut turutan sehingga tamatnya projek berkenaan.
• Carta Gantt digunakan untuk mengawal atau memastikan aktiviti perniagaan dilaksanakan seperti masa yang ditetapkan.


Projek Mengubahsuai Bilik Darjah

A Dapatkan kelulusan kewangan(13/4—20/4)
B Alihkan kerusi dan meja keluar bilik(20/4—24/4)
C Beli jubin baru(20/4—11/5)
D Bawa kerusi dan meja ke bengkel perabut
(24/4—27/4)
E Keluarkan jubin lama dari bilik(24/4—8/4)
F Pasang jubin baru(11/5—25/5)
G Baik pulih kerusi dan meja(27/4—8/6)
H Masukkan kerusi meja ke kelas(8/6—12/6)
I Pasang kerusi dan meja(12/6—19/6)


c. CARTA PERT/CPM

• Definisi : Rajah yang menggunakan garisan bagi mewakili turutan aktiviti-aktiviti dan masa yang diperuntukkan di dalam menyiapkan sesuatu projek di mana melaluinya masa terpanjang (laluan genting) projek dapat disiapkan boleh diketahui.
• PERT/CPM menggunakan pendekatan grafik untuk menguruskan sesuatu projek.
• Alat atau teknik yang digunakan oleh pengurus untuk mengenalpasti dan mengawal tindakan berasingan yang dilakukan untuk menyiapkan sesuatu projek.
• Jaringan atau gambarajah menunjukkan hubungan serta turutan berlakunya setiap kegiatan-kegiatan dalam projek tersebut.

Contoh projek ialah untuk mengubahsuai kelas yang mengambil masa selama 9 ½ minggu .
Aktiviti untuk menyiapkan projek adalah seperti
Berikut:

A Dapatkan kelulusan kewangan(13/4—20/4)
B Alihkan kerusi dan meja keluar bilik(20/4— 24/4)
C Beli jubin baru(20/4—11/5)
D Bawa kerusi dan meja ke bengkel perabut
(24/4—27/4)
E Keluarkan jubin lama dari bilik(24/4—8/5)
F Pasang jubin baru(11/5—25/5)
G Baik pulih kerusi dan meja(27/4—8/6)
H Masukkan kerusi meja ke kelas(8/6—12/6)
I Pasang kerusi dan meja(12/6—19/6)


d. ANALISIS TITIK PULANG MODAL

Definisi
Analisis yang digunakan untuk mengkaji hubungan antara jualan (hasil) dengan kos untuk menentukan titik di mana jumlah jualan akan menyamai jumlah kos iaitu titik pulang modal.

Ia tercapai bila Jumlah Hasil= Jumlah Kos
Dengan ini firma akan mempastikan output yang dijual melebihi titik yang telah ditetapkan supaya memperolehi keuntungan.
TPM digunakan untuk menentukan unit minima yang patut dikeluarkan atau dijual untuk mendapat pulangan modal.


Contoh soalan

Apakah kuantiti pulang modal jika harga jualan seunit ialah RM 25, Kos Berubah seunit ialah RM 10 dan Kos Tetap seunit RM 150,000?

Jawapan:

TPM berlaku bila JH=JK
JH=P*Q, JK= KT +KB
PQ =150,000 +(KB *Q)
Q =150,000/25-10
Q =10,000 unit

Atau

KT/(h-KB) = 150,000/(25-10)
= 10,000 unit
JH = 25 x 10,000 = RM250,000

Produk X dijual pada harga RM 8 seunit, di mana firma pengeluarannya menanggung kos tetap sebanyak RM5000 sementara kos berubah seunitnya ialah RM 3.

Soalan:
a. Dengan menunjukkan jalan pengiraan, tentukan kuantiti pulang modal bagi produk X?
b. Berdasarkan jawapan dari a, lakarkan gambarajah untuk menunjukkan titik pulang modal yang berkenaan?

Penyelesaian:

TPM = KT
P – KB

= RM 5000
RM 8 – RM 3
Q = 1000 unit


Diberi kos berubah seunit ialah RM 8, harga ialah RM 15 dan Kos tetap ialah RM 100,000. Cari titik pulang modal?

TPM = KT
P – KB
= RM 100,000
RM 15 – RM 8

Q = 14,245.71

KELAS PEMASARAN 10-PRODUK

0.1 PENGENALAN PRODUK

Definisi Produk

— Produk merupakan apa sahaja yang ditawarkan kepada pasaran untuk perhatian, pemilikan atau penggunaan yang boleh memuaskan kehendak dan keperluan pembeli.
Cth, rumah, kerusi, kereta
— Servis merupakan suatu bentuk produk yang mengandungi aktiviti, kelebihan atau kepuasan yang ditawarkan untuk jualan tetapi berbentuk tidak ketara dan tidak menghasilkan pemilikan sesuatu.
Cth, perbankan, perundingan, perhotelan

KOMPONEN/PERINGKAT PRODUK

PRODUK TERAS

— Meliputi semua faedah yang ingin didapati daripada pembelian sesuatu produk .
— penyelesai masalah atau teras kebaikan yang sebenar dibeli oleh pengguna apabila mereka memperolehi produk/servis tersebut.
— Contoh: Mesin basuh – produk terasnya ialah boleh membasuh.
Kerusi – boleh duduk.

PRODUK KETARA

— Meliputi lima ciri yang digabungkan untuk membolehkan pembeli memanfaatkan produk teras.
— Ciri tersebut seperti: pembungkusan, jenama, rekabentuk, ciri-ciri dan kualiti.
— Pemasar mengolah idea produk teras supaya menjadi sesuatu yang ketara.
— Cth: Mesin basuh – automatik, jenama Toshiba, muatan 8kg

PRODUK SAMPINGAN

— Faedah- faedah tambahan yang diinginkan oleh pengguna seperti:
i. Jenama
ii. Layanan jurujual
iii. Perkhidmatan penghantaran
iv. Jaminan dan perkhidmatan selepas penghantaran.
Cth, Mesin basuh – penghantaran percuma, waranti 1 tahun


10.2 PADUAN PRODUK

Definisi Paduan Produk

Campuran keluaran yang terdiri daripada semua barisan dan item keluaran yang ditawarkan oleh seseorang penjual.

Definisi Barisan Produk

Kumpulan produk yang berkait rapat disebabkan fungsi yang hampir sama,dijual kepada kumpulan pelanggan yang sama dan dipasarkan melalui jenis saluran yang sama dan mempunyai harga dalam lingkungan tertentu.

ELEMEN-ELEMEN PADUAN PRODUK

Kelebaran paduan produk

— Bilangan lini produk yang dihasilkan oleh pengeluar untuk ditawarkan kepada pengguna.
— Campuran yang lebar menarik pelbagai segmen pasaran.
— Contoh: P&G mengeluarkan banyak barisan keluaran seperti kertas, makanan, barang pencuci rumah, ubat-ubatan.

Kepanjangan paduan produk

— Merujuk kepada jumlah item yang dibawa oleh syarikat di dalam lingkungan barisan keluarannya.
— Contoh:P&G menjual sebelas jenis sabun basuh, lapan sabun cuci tangan,enam jenis syampu dan empat sabun pencuci pinggan.

Kedalaman produk

— Merujuk kepada bilangan versi yang ditawarkan oleh setiap keluaran di dalam barisan.
— Pengkhususan terhadap sesuatu produk akan menjadikan sesebuah organisasi itu pakar dalam bidang produk berkenaan.
— Contoh: P&G mengeluarkan shampu Pantene dalam tiga saiz.

Ketekalan produk

— Darjah perkaitan antara lini keluaran dari segi pengguna akhir, saluran pengagihan, keperluan pengeluaran atau apa juga cara.
— Syarikat yang hanya mengeluarkan sejenis produk dikatakan mempunyai ketekalan tinggi.
— Contoh: P&G mengeluarkan keluaran pengguna yang disalurkan kepada saluran agihan yang sama.


10.3 PENGKELASAN PRODUK

Produk mudah beli

— Produk yang selalu dibeli
— Boleh diperolehi dengan segera dan dengan usaha yang paling minimum


3 jenis produk mudah beli:

Produk gerak hati – produk yang dibeli tanpa perancangan.
Contoh: gula-gula

Produk kecemasan – produk yang dibeli apabila keperluan mendesak.
Contoh: ubatan

Produk Asasi – produk yang dibeli berulang kali.
Contoh: beras

Produk istimewa

— Harga mahal
— Pembeli tidak membanding produk
— Dibeli sekali atau dua kali seumur hidup
— Perlu masa dan maklumat untuk membeli produk
— Dibeli kerana kualiti dan ciri-ciri unik pada produk
Cth: Jam ROLEX, kereta FERRARI

Produk tidak dicari

— Produk yang pengguna tidak mengetahui atau mengetahuinya, tetapi tidak terfikir untuk membelinya.
— Setelah dilakukan banyak pengiklanan, penjualan peribadi dan usaha-usaha pemasaran yang lain, pengguna akhirnya membeli produk.
— Cth: Ensiklopedia, Insurans

Produk beli belah

— Barangan yang dibeli sekali-sekala
— Pembeli menghabiskan masa yang lama untuk mengumpul maklumat dan membuat perbandingan
— Perbandingan yang teliti dari segi kesesuaian, kualiti, harga dan gaya perlu dibuat
Contoh: pakaian, perabot rumah.


Bahan-Bahan & Bahagian Ganti

— Bahan dan bahagian ganti termasuk bahan mentah dan bahan dan bahagian ganti yang telah diproses.
— Bahan mentah terdiri daripada keluaran tani[ gandum, kapas, binatang, ternakan, buah-buahan] dan keluaran alam semulajadi[ ikan, kayu balak, petroleum, besi]
— Bahan dan bahagian ganti yang diproses terdiri daripada bahan-bahan komponen[ besi, benang, simen, dawai] dan bahagian komponen[ motor kecil, tayar]

Item-Item Modal

— Keluaran industri yang membantu di dalam pengeluaran atau operasi pembeli, termasuklah pemasangan dan kelengkapan aksesori.
— Pemasangan terdiri daripada pembelian utama seperti bangunan[ kilang, pejabat] dan kelengkapan yang dipasang[ jenerator, drill, sistem komputer besar, lif]
— Kelengkapan aksesori termasuklah kelengkapan dan peralatan kilang boleh alih[ alatan tukang, lori angkut] dan kelengkapan pejabat[ mesin faks, meja]
— Ia mempunyai jangka hayat yang lebih singkat daripada pemasangan dan ia membantu di dalam proses pengeluaran.

Bekalan Dan Perkhidmatan

— Bekalan termasuk bekalan operasi[ minyak pelincir, arang batu, kertas, pensil] dan item pembaikan dan penyelenggaraan[ cat, paku, penyapu]
— Bekalan adalah keluaran mudah beli bagi industri kerana ia selalunya dibeli dengan usaha atau perbandingan yang minimum.
— Perkhidmatan perniagaan termasuklah perkhidmatan penyelenggaraan dan pembaikan[ cucian tingkap, pembaikan komputer]. Perkhidmatan sedemikian selalunya diberikan di bawah kontrak.


10.4 KITARAN HAYAT PRODUK

Definisi
— Sejarah hidup/ kitaran hayat sesuatu produk sejak produk itu diperkenalkan di pasaran
— Setiap produk yang dipasarkan perlu melalui KHP
— Setiap produk mempunyai KHP berbeza antara satu produk lain
— Strategi pemasaran produk berbeza mengikut KHP.

Terdapat 4 peringkat.

Peringkat Pengenalan
— Kategori produk, bentuk, jenama baru diperkenalkan dipasaran
— Jualan - sangat rendah kerana permintaan rendah
— Kos - tinggi kerana perbelanjaan untuk promosi.
— Keuntungan - negatif atau rendah
— Pelanggan- Perintis – hanya pembeli yang cukup bersedia sahaja yang membeli produk yang ditawarkan.
— Pesaing-Sedikit
— Objektif –memupuk kesedaran terhadap keluaran dan percubaan.
— Strategi :
— Produk – Tawarkan suatu keluaran asas
— Harga - Tokokan
— Pengedaran- Membina agihan terpilih.
— Promosi – Pengiklanan (Membina kesedaran produk di kalangan pengguna awal dan pengedar), Promosi jualan (promosi jualan yang hebat untuk menggalakkan percubaan)

Peringkat Pertumbuhan
— Jualan – meningkat kerana pelanggan telah mula membuat pembelian.
— Kos –Purata bagi setiap pelanggan
— Keuntungan –meningkat kerana jualan meningkat.
— Pelanggan – Penerima awal mula membeli dan terus membeli setelah mengetahui tentang kebaikan produk.
— Pesaing – semakin bertambah kerana pesaing-pesaing baru mula memasuki pasaran disebabkan peluang untuk mendapat keuntungan yang besar.
— Objektif – Memaksimumkan syer pasaran.
— Strategi:
i. Produk-Tawarkan perlanjutan produk,perkhidmatan,jaminan.
Meningkatkan kualiti keluaran dan menambahkan ciri-ciri atau model produk.
ii. Harga – Untuk menembusi pasaran, harga diturunkan untuk menarik lebih ramai pelanggan.
iii. Pengedaran – Membina agihan intensif.
iv. Promosi – Pengiklanan(membina kesedaran dan minat dalam pasaran massa)
v. Promosi jualan (Kurangkan untuk mengambil faedah permintaan pengguna)

Peringkat Kematangan
— Peringkat terpanjang dalam KHP
— Jualan –Berada di kemuncak dan mula menurun.
— Kos –rendah bagi setiap pelanggan
— Keuntungan – tinggi
— Pelanggan- Majoriti pertengahan
— Pesaing- Bilangan stabil yang mula berkurangan.Hanya pesaing-pesaing yang kuat sahaja yang tinggal dalam industri.
— Objektif –Memaksimumkan keuntungan sambil mempertahankan syer pasaran.
— Strategi:
i. Produk-Pelbagaikan jenama/model
ii. Harga – Untuk menandingi pesaing
iii. Pengedaran – Membina agihan intensif yang lebih hebat.
iv. Promosi –Pengiklanan (meningkatkan aktiviti ,menekankan perbezaan jenama dan faedah), promosi jualan(tambahkan untuk galakkan penukaran jenama)

Peringkat Kemerosotan
— Jualan-merosot disebabkan oleh kemajuan teknologi, perubahan citarasa pengguna dan persaingan yang meningkat.
— Kos –rendah bagi setiap pelanggan
— Keuntungan –merosot kerana jualan yang merosot.
— Pelanggan -Tercicir
— Pesaing- berkurangan kerana terdapat firma yang keluar dari pasaran disebabkan keuntungan yang merosot.
— Objektif-Mengurangkan perbelanjaan dan meraih sepenuhnya dari jenama.
— Strategi:
i. Produk- Item yang lemah digugurkan daripada barisannya.
ii. Harga- Turunkan harga
iii. Pengedaran-Saluran yang lemah digugurkan
iv. Promosi- Pengiklanan (kurangkan), promosi jualan (kurangkan kepada tahap minimum)

Kepentingan KHP
— Sebagai satu alat perancangan kepada pihak pemasar dalam memasarkan produk.
— Pemasar dapat menentukan strategi pemasaran yang sesuai pada setiap peringkat KHP
— Sebagai satu cara mengenalpasti masa yang sesuai untuk melihat cara-cara memanjangkan jangka hayat sesuatu produk (mengekalkan produk dalam pasaran).
— Pemasar dapat mencapai jualan dan keuntungan yang ditetapkan.


10.5 IDENTITI PRODUK

JENAMA
— Definisi - nama, istilah, tanda, perkataan, simbol atau rekabentuk atau kombinasi daripadanya yang digunakan untuk memperkenalkan dan membezakan keluaran/perkhidmatan sesebuah firma.
— Jenama meliputi 3 perkara:
i. Nama Jenama (brand name) –sebahagian daripada jenama, boleh disebut dan mengandungi perkataan, huruf atau nombor.
Contoh: IKEA
ii. Tanda Jenama (brand mark) – sebahagian daripada jenama tetapi dalam bentuk simbol, rekabentuk, warna atau huruf yang unik yang dapat dilihat tetapi tidak boleh disebut.
Contoh: BMW
iii. Tanda Perdagangan (trademark) – satu jenama yang telah diterima pakai oleh penjual dan telah mendapat kelulusan pendaftarannya mengikut undang-undang untuk digunakan oleh penjual secara ekslusif.
Disebut sebagai jenama,tanda jenama atau kombinasi antara nama jenama dan tanda jenama.
Tanda perdagangan yang telah didaftarkan akan mempunyai tanda ®.

Jenama Generik
— Produk yang tidak mempunyai jenama
— Pengguna tidak memilih produk berdasarkan jenama.
— Produk mempunyai ciri-ciri ringkas
— Contoh: garam yang tiada apa-apa tanda pengenalan jenama.

Jenama Pengeluar
— Penjenamaan mengikut pengeluar yang mengeluarkan keluaran.
— Jenama dicipta dan dimiliki oleh pengilang produk itu sendiri.
— Cth: PROTON, IBM, Coke


Jenama Pengedar
— Jenama produk yang menggunakan nama pemborong atau pengedar
— Jenama yang dicipta dan dimiliki oleh penjual semula.
— Cth: Giant, Tesco, Carrefour, Singer, Mydin


KESETIAAN JENAMA

— Tahap kesetiaan pelanggan terhadap sesuatu jenama yang biasa digunakan.
— Jenama yang popular mampu mendapat perhatian pengguna.

PEMBUNGKUSAN

— Definisi – Aktiviti mencipta dan menghasilkan sesuatu bekas atau pembungkus sesuatu produk.
— Jenis Pembungkusan:
i. Primer – Pembungkusan termasuk bekas utama.
Contoh: Tiub ubat gigi Darlie
ii. Sekunder – Kotak yang membungkus bekas utama. Akan dibuang apabila keluaran hendak digunakan.
Contoh: Kotak kadbod ubat gigi Darlie
iii. Pembungkusan Penghantaran – Kertas tebal yang diperlukan untuk menyimpan, mengenalpasti dan menghantar produk kepada pembeli.
Contoh: Kotak korugated yang mengandungi 6 dozen ubat gigi Darlie

Tujuan Pembungkusan:

— Menyimpan dan melindungi produk
— Menolong pengguna membuat pilihan dan mengelakkan pembeli membeli produk pesaing.
— Memudahkan penyimpanan dan kegunaan produk
— Mempromosikan produk
— Memudahkan mendapat sokongan dari pihak pengedar untuk mengedar.

PELABELAN

— Definisi - Ciri luaran pembungkusan. Merupakan sebahagian daripada pembungkusan dan merangkumi maklumat bercetak yang terdapat pada produk/pembungkusan.

Tujuan:

i. Mengenalpasti produk atau jenama.
ii. Menyatakan perkara penting tentang produk (tempat dibuat, tarikh luput, kandungan, cara guna dll).
iii. Mempromosikan produk melalui grafik yang menarik.

iv. Membezakan produk dengan produk pesaing

KELAS PEMASARAN 9 - HARGA

Definisi Harga

Sejumlah wang yang dikenakan untuk sesuatu barangan atau perkhidmatan yang diberikan. (Kotler)

Konsep harga meliputi 3 elemen utama:

1. Nilai Pertukaran
Nilai pertukaran diperlukan sebelum berlakunya proses pertukaran. Melalui nilai pertukaran pembeli dapat mengetahui nilai apa yang perlu dibayar untuk mendapatkan sesuatu barangan.Cth: 10 ekor ikan mempunyai nilai yang sama untuk ditukarkan dengan seekor ayam.

2. Menggambarkan Kepuasan
Harga melambangkan prestij dikalangan pengguna dalam pasaran sasar tertentu dan seterusnya akan memberikan kepuasan kepada mereka. Ini kerana pengguna percaya harga yang mahal melambangkan kualiti dan mutu yang tingi. Cth: Barangan berjenama seperti Rolex dan Christian Dior.

3. Menunjukkan Hasil/Untung
Harga sebagai asas untuk mengira hasil @ untung. Tanpa harga, sukar untuk tentukan untung. Dalam disiplin perakaunan nilai wang penting sebelum membuat sebarang pengiraan hasil atau untung.

Objektif Penentuan Harga

a. Kemandirian ( Survival )/Tumpuan untuk terus beroperasi.
Jika persaingan yang dihadapi oleh syarikat adalah hebat dan pengguna sentiasa berubah kehendak dan citarasa mereka, jadi objektif syarikat bukan lagi untuk keuntungan tetapi untuk terus beroperasi/survive. Syarikat akan tawarkan harga produk pada paras yang rendah.Tujuan untuk mendapat perolehan/penguasaan pasaran.Objektif ini berbentuk jangka pendek.Meletakkan harga yang lebih rendah daripada pesaing supaya dapat menampung kos operasi dan syarikat boleh beroperasi

b. Memaksimumkan Keuntungan
Harga yang diputuskan haruslah dapat memaksimumkan keuntungan.Biasanya diletakkan pada harga yang tinggi. Caranya dengan membuat anggaran terhadap permintaan dan kos bagi harga yang berbeza terhadap barangan dan perkhidmatan. Cth, barangan istimewa, barangan baru

c. Menguasai Syer Pasaran
Jualan yang tinggi membolehkan syarikat menguasai syer pasaran. Strategi ini digunakan oleh firma dengan meletakkan harga yang rendah untuk mendapatkan syer pasaran yang tinggi. Cth: Perodua menguasai syer pasaran kereta di Malaysia pada tahun 2009 dengan 31.1%.

d Kepimpinan Kualiti
Kebanyakan syarikat ingin memasarkan barangan yang paling berkualiti di pasaran.Syarikat meletakkan harga yang tinggi .Syarikat mengenakan harga yang tinggi untuk meliputi kualiti dan prestasi yang tinggi serta kos R&D yang tinggi .Biasanya mempunyai sasaran pasarannya yang tersendiri .Cth, kereta Ferrari, jam Rolex dll.
e. Pulangan Pelaburan
Pulangan (bentuk %) kepada pelabur daripada jumlah wang yang dilabur dalam sesuatu perniagaan.Syarikat perlu meletakkan harga dengan mengambilkira usaha untuk mendapatkan keuntungan dan pulangan pelaburan yang diharapkan. Cth: Suzana melabur RM20,000 dalam perniagaan kain. Beliau telah menetapkan pulangan sebanyak 20 % daripada jumlah pelaburan tadi pada akhir tempoh perakaunan.

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penentuan Harga.

a) Pengguna
Dalam pasaran, terdapat 3 golongan pengguna iaitu golongan atasan, pertengahan dan bawahan. Pengeluar perlu menyesuaikan harga berasaskan kepada 3 golongan pengguna tersebut

b) Kos
Sesebuah syarikat itu perlu menutup kosnya sebelum memikirkan tentang memperolehi keuntungan Kos pengeluaran seperti bahan mentah, buruh, sewa dll akan menentukan harga sesuatu produk. Kebanyakan syarikat cuba menjadi pengeluar berkos rendah.

c) Dasar Kerajaan
Kerajaan boleh mempengaruhi penetapan harga melalui dasar, akta dan peraturan tertentu dalam negara .Sesetengah barangan berada di bawah barangan kawalan dan harga ditentukan oleh kerajaan.Cth: Petrol, gula, beras, simen dan lain-lain

d) Saluran Pengedaran
Merupakan orang tengah yang terlibat di dalam pemasaran barangan seperti agen, pemborong dan peruncit. Jenis barangan boleh mempengaruhi saluran pengedaran yang dipilih dan di masa yang sama boleh mempengaruhi harga barangan tersebut.

e) Persaingan
Keputusan penentuan harga syarikat boleh juga bergantung kepada harga yang ditawarkan pesaing serta kemungkinan tindakbalas pesaing terhadap penentuan harga yang dilakukan oleh syarikat.Produk syarikat yang mempunyai kualiti yang sama dengan produk pesaing, harga yang diletakkan lebih kurang sama. Jika produk syarikat mempunyai kualiti yang lebih baik, syarikat mempunyai kelebihan untuk meletakkan harga yang tinggi setanding dengan kualitinya

f) Objektif Syarikat
Sesebuah syarikat mempunyai objektif-objektif perniagaan yang tertentu. Sekiranya objektif syarikat ingin menguasai syer pasaran, harga yang murah perlu diletakkan. Sekiranya objektif syarikat untuk mendapatkan keuntungan, harga yang lebih tinggi perlu diletakkan. Boleh juga bergantung kepada Kitaran Hayat Produk

g) Ciri-Ciri Produk
Merujuk kepada produk mudah beli, beli belah atau istimewa. Produk mudah beli biasanya harga yang rendah. Produk istimewa, harga yang lebih tinggi. Selain itu, ciri-ciri pada produk seperti kualiti, ketahanan, pembungkusan, kitaran hayat produk dll.


h)Permintaan dan Penawaran
Kedua-dua pembeli iaitu pengguna dan industri menseimbangkan harga produk dengan faedah yang diperolehi dengan memilikinya.Peletakkan harga bergantung kepada jenis pasaran. Cth, Persaingan sempurna – harga ditentukan pasaran. Pasaran monopoli – penjual menentukan harga.

Kaedah-Kaedah Penentuan Harga

a) Kaedah Harga Berasaskan Kos (Cost – Plus Pricing)

i) Kaedah harga tokokan kos

Kaedah ini melibatkan penambahan mark up piawai kepada kos sesuatu produk.
Harga sesuatu produk ditentukan dengan menambah margin keuntungan yang dikehendaki ke atas kos pengeluaran produk tersebut

Formula untuk mengira harga mark up :






Formula untuk mengira kos seunit:






Contoh soalan:

Dalam pengeluaran komputer, kos-kos terlibat seperti berikut:
Kos berubah = RM15.00
Kos tetap = RM 300 000
Jumlah jualan dijangka = 200 000 unit

Jika pengeluar komputer ingin menikmati tokokan kos ke atas jualan sebanyak 40%
i) kirakan harga tokokan pengeluar tersebut.
ii) Berapakah untung yang diperolehi daripada setiap unit komputer.


ii) Kaedah Harga Berdasarkan Titik Pulang Modal.
Ø TPM boleh dicapai apabila jumlah hasil menyamai jumlah kos yang dibelanjakan (Jumlah Hasil = Jumlah Kos).
Ø Kaedah ini digunakan untuk mengenalpasti jumlah jualan yang diperlukan pada sesuatu titik harga untuk mencapai TPM.
Ø Ia juga digunakan untuk mengenalpasti harga yang perlu diletakkan pada kuantiti jualan tertentu bagi mencapai pulangan modal.


Contoh Pengiraan:

Dalam pengeluaran komputer, kos-kos terlibat seperti berikut:
Kos berubah seunit = RM 15.00
Kos tetap = RM 300 000
Jumlah jualan dijangka = 200 000 unit

Pada Titik Pulang Modal:
Jumlah kos = jumlah hasil
Kos Tetap + Kos Berubah = harga x kuantiti
300 000 + (15 x 200 000) = P (200 000)
200 000 P = 3 300 000
P = 3300000/200000
Harga perlu diletakkan = RM 16.50
Jumlah unit yang perlu dijual untuk mendapatkan TPM
TPM = kos tetap
harga – kos berubah seunit
= 300 000 / (16.50 – 15)
= 200 000 unit


b) Kaedah Harga Berasaskan Nilai
Menggunakan nilai produk pada persepsi pengguna dan bukannya kos penjual sebagai kunci kepada penentuan harga. Syarikat akan menetapkan harga keluaran yang diinginkan berdasarkan persepsi pembeli terhadap nilai keluaran tersebut. Contohnya harga ‘ steak’ lebih murah dijual oleh penjaja berbanding dengan hotel kerana persepsi nilainya mengambil kira persekitaran dan suasana hotel.
c. Kaedah Harga Berasaskan Persaingan.
Syarikat boleh meletakkan harga yang sama, lebih tinggi atau kurang daripada harga pesaing utama. Bagi syarikat bersaiz kecil mereka akan mengikut harga yang ditetapkan oleh pemimpin pasaran. Strategi ini sesuai digunakan untuk mengelakkan peperangan harga yang boleh mengelirukan pengguna.


STRATEGI PENENTUAN HARGA

a Harga Produk Baru

i) Harga Tarahan (price skimming )

Strategi ini meletakkan harga pengenalan produk baru di pasaran pada harga yang tinggi. Meletakkan harga yang tinggi dan kemudian akan menarah (menurunkan) sedikit demi sedikit. Ianya sesuai bagi produk tertentu sahaja Cth : produk yang mempunyai imej dan kualiti yang tinggi, dan kos pengeluaran yg. tidak terlalu tinggi supaya bila harga diturunkan syarikat masih lagi untung. Bertujuan untuk menarik pembeli yang mementingkan kualiti dan bukannya harga dan untuk menunjukkan prestij + kualiti sesuatu produk.

Tujuan:
• Untuk menarik pembeli yang mementingkan kualiti dan bukannya harga.
• Kaedah ini digunakan untuk menunjukkan prestij + kualiti sesuatu produk.
• Cth:Komputer, Telefon Bimbit, kamera dan sebagainya

ii) Harga Penembusan (penentration pricing)

Strategi meletakkan harga permulaan pada tingkat harga yang rendah untuk menembusi pasaran yang lebih luas .Membina syer pasaran yang besar dan membentuk kesetiaan pengguna terhadap jenama baru.

b Harga Psikologi

Penentuan harga yang bertujuan mempengaruhi emosi pembeli.
i) Harga Genap
Digunakan untuk menggambarkan imej yang ekslusif kepada produk. Pengguna mungkin akan membuat anggapan sepasang baju yang berharga RM100.00 adalah lebih mahal & berkualiti jika dibandingkan dengan harga sepasang baju RM99.90.

ii) Harga Ganjil
Harga yang diakhiri dengan nombor ganjil dan menunjukkan produk itu lebih murah .Pembeli akan membuat tanggapan harga ganjil baju RM99.90 lebih murah jika dibandingkan dengan harga genap iaitu RM100.00.

c. Harga Profesional
Harga untuk perkhidmatan rundingan yang diberikan oleh golongan profesional. Harga dikenakan berdasarkan kepakaran dan perkhidmatan yang diberikan.Cth: Peguam, doktor, akauntan dll.


d. Harga Diskaun

Harga tawaran yang lebih rendah dari harga asal. Mengurangkan harga untuk memberi ganjaran kepada respon pelanggan seperti pembayaran awal atau mempromosikan produk. Diskaun terdiri daripada

i) Diskaun tunai: Pengurangan harga bagi produk, jualan penghabisan stok dan pembukaan kedai baru.
ii) Diskaun musim: Pengurangan harga mengikut musim
a. Produk di luar musim – Cth, hotel
b. Produk pada musim – Cth, baju sekolah
iii) Diskaun kuantiti: Diskaun harga jika pembelian dibuat dalam kuantiti yang besar.

iv) Diskaun fungsi: Pengurangan harga yang ditawarkan kepada saluran seperti peruncit @ pemborong

KELAS PEMASARAN 8- PROMOSI

Definisi Promosi

“Aktiviti-aktiviti yang memberitahu kebaikan produk dan memujuk pelanggan sasaran untuk membelinya.” Kotler

Objektif Promosi

i. Menyampaikan Maklumat
Promosi memperkenalkan barangan atau perkhidmatan baru kepada orang ramai. Promosi juga memberi penerangan tentang jenis barangan serta tempat mendapatkan barangan tersebut .Aktiviti promosi seperti pengiklanan tv dan katalog dilakukan untuk menyampaikan maklumat.

ii. Meningkatkan Jualan
Promosi dapat menarik minat pengguna untuk membeli barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan .Memujuk serta mempengaruhi mereka membeli dan menggunakan barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan di pasaran Promosi yang berkesan akan menyumbangkan peningkatan kuantiti jualan barangan atau perkhidmatan seterusnya meningkatkan keuntungan syarikat . Di mana pengguna akan terus membeli dan setia menggunakannya.

iii. Menstabilkan Jualan
Promosi digunakan untuk menarik minat pelanggan supaya membeli produk yang dijual terutama pada masa atau musim perniagaan lembab.Aktiviti promosi tertumpu kepada membuat tawaran tertentu bagi menggalakkan pembelian.Seperti tawaran potongan harga, jualan murah dll.

iv. Memposisikan Produk
Promosi memainkan peranan yang penting untuk menyedarkan kepada pelanggan tentang kewujudan produk di pasaran. Menonjolkan sesuatu ciri yang berlainan, unik dan istimewa tentang produk tersebut supaya ia dapat menimbulkan suatu imej yang baik, dan menarik minat pengguna. Pemposisian dapat mengekalkan produk diminda pengguna dan menjadikan pengguna yang setia

v. Membina imej
Promosi yang berkesan dapat melariskan jualan barangan dan perkhidmatan.Seterusnya memberikan imej yang baik kepada produk dan pengeluarnya.

Paduan Promosi

a.Definisi Paduan Promosi
Ialah gabungan alat-alat promosi seperti pengiklanan, jualan peribadi, promosi jualan, pemasaran langsung dan perhubungan awam yang digunakan oleh syarikat dalam melaksanakan objektif promosi dan pemasaran.

b.Jenis-jenis Paduan Promosi
1. Pengiklanan
2. Jualan Peribadi
3. Promosi Jualan
4. Pemasaran Langsung
5. Perhubungan Awam
6. Pengiklanan

Pengiklanan didefinisikan sebagai sebarang bentuk persembahan atau komunikasi berbayar, bersifat tidak peribadi, yang ditujukan kepada kumpulan sasaran dengan tujuan untuk mempromosi, memperkenal dan meningkatkan atau melariskan jualan sesuatu produk , perkhidmatan ataupun idea oleh penaja yang dikenalpasti.

a. Bentuk-Bentuk Pengiklanan

i. Pengiklanan Produk
Suatu bentuk komunikasi yang bukan peribadi dan berbayar yang ditujukan kepada pihak-pihak tertentu melalui media massa bercetak atau elektronik untuk meningkatkan permintaan terhadap sesuatu produk.
Digunakan untuk menyampaikan maklumat tentang produk yang dijual, memujuk dan mengingatkan sasaran pasaran mereka tentang kebaikan produk yang dimaksudkan

ii. Pengiklanan institusi
Suatu bentuk komunikasi yang bertujuan mempengaruhi tingkah laku pengguna untuk menerima sesebuah syarikat atau industri itu sebagai jiran yang baik dan memberi faedah kepada pengguna. Contohnya Petronas & Shell membuat kempen tentang keselamatan jalanraya. Dalam iklannya bukan sahaja mengingatkan orang ramai tentang perlunya berhati-hati ketika di jalanraya tetapi juga tentang kebersihan alam sekitar.
Menerusi corak pengiklanan institusi ini, syarikat bukan sahaja dapat membina semangat kemasyarakatan yang baik tetapi juga boleh meningkatkan jualan.

b. Media Pengiklanan

Merupakan alat atau saluran pengiklanan yang biasanya menggunakan media massa iaitu media cetak dan media elektronik.

C. Media Cetak

i. Suratkhabar
Digunakan secara meluas oleh firma-firma perniagaan.Memberi liputan kepada sasaran pasaran mengikut kehendak dan perancangan pemasar.Terbahagi kepada 3 jenis (iklan kecil, iklan muka surat dan iklan ruangan)

ii. Majalah
Media yang paling sesuai untuk mengiklankan barangan dan perkhidmatan yang ingin ditujukan kepada kumpulan pengguna yang tertentu.Contoh: Majalah WANITA sesuai untuk mengiklankan barangan dan perkhidmatan untuk wanita.Setiap majalah dalam pasaran mempunyai kumpulan sasar yang tersendiri.
Bayaran iklan bergantung kepada
- saiz dan bentuk ruangan ,
- saiz muka surat ,
- penggunaan warna,
- kedudukan ruang iklan dan
- saluran pengedaran media

iii. Pos Langsung/Mel Langsung
Iklan melalui pos langsung disampaikan dalam bentuk risalah, katalog surat atau sampel kepada bakal pelanggan melalui pos.Iklan jenis ini adalah sesuai untuk menjual produk kepada kumpulan tertentu sahaja.Kaedah ini berkesan bergantung kepada kecekapan penghantaran bahan maklumat,ketepatan sasaran sasaran pasaran. -Cth, Avon mengepos katalog syarikat ke rumah pelanggan

iv. Peragaan Luaran
Pengiklanan yang menggunakan medium dalam bentuk papan iklan, poster, iklan-iklan di bas dan teksi serta “skywriting”.Cth, Ikea memasang belon gergasi dengan nama syarikatnya

D. Media Elektronik

i. Televisyen
Iklan di televisyen disampaikan melalui penglihatan dan pendengaran dengan unsur- unsur kreativiti yang tinggi, penuh aksi, berwarna-warni dan menarik.
Iklan di televisyen diselitkan di antara rancangan untuk menarik perhatian penonton.
Pengiklan juga boleh menaja sesuatu rancangan televisyen.

ii. Radio
Radio menyampaikan iklan menerusi suara dan bunyi.
Iklan di radio diselitkan di antara rancangan untuk menarik perhatian pendengar.
Disesuaikan dengan keperluan tempatan,budaya setempat.
Cth, iklan untuk produk-produk IKS di stesen radio tempatan


Jualan Peribadi

“Persembahan peribadi oleh tenaga jualan firma untuk tujuan untuk membuat jualan serta membina hubungan pelanggan” (Kotler)

atau

Usaha peribadi untuk mempengaruhi dan memujuk pelanggan yang mempunyai prospektif untuk membeli sesuatu produk.

v Melibatkan:
- layanan jurujual di kedai
- lawatan penjual ke rumah / syarikat
v Kebaikan: pengguna dapat maklumat dengan jelas, boleh mencuba dan memberi maklumbalas segera.
v Contoh: layanan jurujual di pasaraya, syarikat insurans, broker tanah dan broker saham.
v Ciri-ciri produk : Produk beli belah
Barang-barang industri
Barang mewah


Promosi Jualan

Definisi

Merujuk kepada penawaran insentif jangka pendek untuk menggalakkan pembelian atau jualan produk.

Alat-alat promosi jualan

i. Kupon – berupa sekeping kertas yang diberi terus atau dari surat khabar atau majalah yang memberikan sesuatu penjimatan kepada pengguna.
ii. Rebat/Tawaran pulangan tunai – satu baucer dalam bentuk pengurangan harga jualan yang diberi kepada pembeli yang menunjukkan bukti pembelian sesuatu produk untuk menggalakkan pembelian. Cth, pembelian komputer Dell dapat rebat tunai RM100
iii. Sampel – pek percubaan yang diedarkan kepada pengguna semasa jualan pengenalan sesuatu produk bagi menarik pengguna membeli selepas mencuba atau minman percuma ditempat jualan pengenalan.
iv. Hadiah – Satu barangan sampingan yang diberikan secara percuma apabila membeli sesuatu produk
v. Pemberian mata atas pembelian – Pemberian mata ganjaran kesetiaan dan boleh ditukar kepada barangan apabila mencapai mata tertentu
vi. Diskaun jualan - Harga tawaran yang lebih rendah dari harga asal.
vii. Peraduan – Pengguna bersaing untuk mendapatkan hadiah yang ditawarkan untuk menumbulkan minat pengguna terhadap produk.
viii. Premium – barangan yang ditawarkan secara percuma atau harga rendah sebagai insentif untuk membeli

Tujuan promosi jualan:
• Meningkatkan jualan jangka pendek
• Membantu membina syer pasaran jangka panjang
• Meningkatkan kesedaran jenama
• Membentuk jualan tanpa dirancang
• Menggalakkan pengguna mencuba produk baru
• Menggalakkan belian ulangan
• Memberi pilihan yang banyak kepada pengguna.
• Memberi ganjaran kepada pengguna setia


Pemasaran Langsung

Merupakan komunikasi secara langsung dengan pengguna individu yang telah disasarkan dengan teliti untuk memperolehi respon segera.Ia membenarkan pemasar memfokus secara berkesan ke atas sub pasaran dengan menawarkan keluaran yang seragam yang memenuhi keperluan segmen pasaran dengan lebih baik .Mewujudkan hubungan baik dan berterusan dengan pelanggan.

Bentuk-bentuk komunikasi pemasaran langsung:
i. Jualan bersemuka
ii. Pemasaran mel langsung
iii. Pemasaran katalog
iv. Pemasaran-tele
v. Pemasaran televisyen respon langsung (DRTV)
vi. Pemasaran kiosk
vii. Pemasaran atas-talian (online)


Perhubungan Awam

Merujuk kepada membina hubungan baik dengan pelbagai pihak awam syarikat dengan mewujudkan publisiti serta imej korporat yang baik dan menangani sebarang khabar angin, cerita serta peristiwa yang tidak baik.

Tujuan :
- Mendapat publisiti yang sihat / positif ,
- Membina imej korporat yang berprestij
- Menghapuskan khabar angin

Jenis:

i. Hubungan akhbar/wakil akhbar – Mencipta dan menempatkan maklumat berharga dalam media berita untuk menarik perhatian pada seseorang dan produk

ii. Publisiti produk – Memberi publisiti kepada sesuatu produk spesifik

iii. Perhubungan awam – Membina dan mengekalkan hubungan nasional serta komuniti tempatan

iv. Lobi – Membina dan mengekalkan hubungan dengan pihak pegawai perundangan dan kerajaan untuk mempengaruhi undang-undang dan peraturan

v. Hubungan pelabur – Membina dan mengekalkan hubungan dengan pemegang saham dll dalam komuniti kewangan


Strategi Promosi

a. Strategi Tarik

“Aktiviti promosi yang dilakukan oleh pengeluar secara besar-besaran dengan memfokuskan kepada pengguna akhir untuk menghasilkan permintaan yang tinggi.”

Kaedah promosi di gunakan adalah pengiklanan dan promosi jualan yang dijalankan secara secara agresif. Pengeluar mengharapkan pembeli akan pergi sendiri ke kedai untuk dapatkan produk .


b. Strategi Tolak

“Aktiviti promosi yang dilakukan oleh pengeluar dengan menggunakan ahli saluran pengedaran sendiri iaitu pemborong dan peruncit sebagai pengedar untuk mempromosikan produk tersebut kepada pengguna” .
Pengeluar memberikan diskaun niaga, komisen dan kemudahan kredit kepada mereka dengan harapan pemborong dan peruncit akan membantu menolak/ memperkenalkan produknya ke dalam pasaran .
Strategi ini akan mengurangkan kos kerana pengedar bantu mempromosikan produk secara jualan peribadi

KELAS PEMASARAN 7-PENGEDARAN

Definisi Pengedaran

“Proses memindahkan barangan di pusat pengeluaran kepada pengguna di lokasi dan masa yang dikehendaki oleh mereka.”

Kepentingan Pengedaran

•Berupaya memenuhi konsep utiliti kepada pengguna iaitu;
-tempat
-masa
-bentuk
-pemilikan
•Sistem yang digunakan mestilah pada tingkat kos yang paling minimum
•Kaedah pengedaran yang dapat mencapai keuntungan yang disasarkan oleh syarikat
•Kaedah pengedaran yang dapat menampung kuantiti produk
•Membolehkan aktiviti pemasaran dijalankan dengan cekap dan efektif
Contoh: produk yang cepat rosak dapat diagihkan dengan segera
•Sistem pengedaran yang dapat memenuhi keperluan dan kehendak pengguna

Saluran-SaluranPengedaran

•Fungsi Saluran Pengedaran
i. Maklumat
Mengumpul dan mengagihkan maklumat penyelidikan pemasaran dan perisikan pemasaran tentang faktor-faktor dan tekanan-tekanan dalam persekitaran pemasaran yang diperlukan untuk tujuan pertukaran perancangan dan bantuan.
ii. Promosi
Membentuk dan menyebarkan komunikasi yang berkesan berhubung dengan sesuatu tawaran.

iii.Jalinan
Mencari dan berkomunikasi dengan pembeli prospektif.

iv. Pemadanan
Membentuk dan menyesuaikan tawaran mengikut keperluan para pembeli termasuk aktiviti-aktiviti seperti:
Pengeluaran
Penggredan
Pemasangan
Pembungkusan

v. Perundingan
Mencapai satu persetujuan ke atas harga dan terma-terma lain sesuatu tawaran supaya pemilikan boleh dipindahkan.

vi. Pengedaran Fizikal
Mengangkut dan menyimpan barangan.

vii.Pembiayaan
Mendapat dan menggunakan dana untuk mengurangkan kos pengedaran.

viii.Pengambilan Risiko
Mengambil risiko dalam menjalankan kerja-kerja saluran.

Tahap Saluran Pengedaran

Pengedaran Langsung
Saluran pengedaran yang paling pendek.

Tidak mempunyai sebarang pengantara atau orang tengah.
Terdiri daripada syarikat yang menjual secara terus produk kepada pengguna.
Selalunya bagi produk yang mudah rosak dan produk pengguna.
Contoh : Nelayan menjual sendiri ikan kepada pengguna atau petani yang menanam sayur jual sendiri di pasar.

Pengedaran Peruncitan
Mempunyai 1 tahap orang tengah (perantara) iaitu peruncit .


Penglibatan peruncit memaksa pihak pengeluar membuka gudang berhampiran peruncit. Ini dapat memendekkan masa dan memudahkan urusniaga.
Contoh peruncit : pasaraya, gedung aneka jabatan, gedung perabot dan kedai mudahbeli.


Pengedaran Pemborongan
Mempunyai 2 tahap orang tengah (pemborong dan peruncit).

Sering digunakan oleh pengeluar kecil makanan, farmasi, perkakasan rumah.


Kaedah Pengedaran

Definisi
Kaedah yang digunakan oleh pihak pengeluar untuk mengagihkan barangan kepada pengguna akhir menggunakan saluran pengedaran yang ada.

Kepentingan
•Memaksimumkan perkhidmatan pelanggan, dengan memastikan pengguna mendapat barang dan perkhidmatan pada tempat, masa dan dalam bentuk yang dikehendaki.
•Meminimumkan kos dengan memastikan pengeluar dapat memilih kaedah pengedaran yang menjimatkan dan menguntungkan.


Kaedah Pengedaran Fizikal

i. Darat
• Keretapi
Pengangkutan darat yang paling murah.
Sesuai untuk barang tahan lama seperti simen, beras dan arang.
Boleh angkut dalam jumlah yang banyak dan jarak yang jauh.

• Lori
Menjimatkan kos serta mengurangkan risiko kerosakan pemunggahan.
Contoh: Shapadu, Kontena Nasional.

• Van
Sesuai untuk mengangkut barangan pengguna dengan destinasi yang hampir.

• Trak
Sesuai untuk membawa barang yang dibawa oleh kapal dan keretapi ke tempat tertentu.

ii. Laut
• Kapal Laut
Pengangkutan menggunakan kapal
Barang : Arang batu, gula mentah, minyak mentah dan yang tahan lama.
Kelebihan : Kos pengangkutan yang murah dan banyak barang boleh diangkut secara pukal
Kelemahan : Mengambil masa yang lama untuk sampai ke destinasi.

iii. Udara
• Kapal Terbang
Ideal apabila kepantasan diperlukan atau pasaran jauh.
Sesuai bagi menghantar barangan yang cepat rosak (ikan dan bunga segar) dan bernilai tinggi, item-item kurang berat (alatan teknikal, barang kemas).
Kelemahan: Merupakan kos pengangkutan yang paling mahal.
Kelebihan: Masa penghantaran lebih cepat berbanding pengangkutan lain.
Contoh: Fed-Ex, MAS kargo, dan Cyberair.

Kaedah Pengedaran Bukan Fizikal

i. Internet
Kaedah pemasaran yang dikenali sebagai perdagangan elektronik.
Pengguna boleh memilih syarikat dan pengeluar melalui alamat laman web mereka.
Cth : www.eon.com.my/ atau www.dell.com

ii. Telefon
Kaedah pemasaran tele (telemarketing).
Pemasar menggunakan telefon untuk berhubung dengan bakal pembeli.

iii. Faksimili
Pengeluar menghantar katalog atau risalah mengenai sesuatu produk kepada pelanggan.
Pengguna pula menggunakan faksimili untuk menghantar pesanan kepada pengeluar.

iv. Mesin
(ATM, Mesin Vending Automatik)
Kaedah peruncitan secara automatik.
Produk dijual secara langsung/terus melalui mesin.
Contoh : minuman ringan, coklat, suratkhabar, kad ATM, tiket komuter dan bas.
Tidak memerlukan kedai dan bukan jualan peribadi.


Strategi Pengedaran

a. Pengedaran Intensif
Pengedaran yang merangkumi liputan yang paling luas dan maksima.
Pengeluar ingin memastikan produk mereka mudah didapati di merata kedai.
Sesuai untuk produk pengguna seperti makanan dan lain-lain.

b. Pengedaran Selektif
Merangkumi liputan mengikut kawasan tertentu.
Pengeluar menghadkan kepada beberapa pengantara sahaja.
Sesuai untuk produk beli belah, istimewa dan industri.
Contoh: perabot, alatan elektrik

c. Pengedaran Eksklusif
Digunakan untuk menghadkan pengedaran kepada satu outlet/kedai dalam sesuatu kawasan.
Selalunya bagi produk yang imejnya tinggi dan berprestij.
Hanya melantik beberapa pengantara sahaja bagi satu-satu kawasan.
Contoh: kereta mewah, butik pakaian berjenama

Hargailah dia...


Ni 1 lg cter yg aku jmp msa tga2 belek home... hahahahaha.... cte ni mmg sdey bg aku... n aku harap cte ni bg pengajaran pada sesiapa pn... HARGAI DIA SEBELUM TERLAMBAT.... :)

Name aku Amir.. Aku de sorg awek.. Sorg??? huhu.. Awek aku ni mmg lawa giler r!! Sbb die lawa tu r aku ngn membe2 aku berebut.. Nasib aku baik la, aku dpt jugak die....memandangkan aku ni pun kategori org yg handsome.. hahaha..
OOPS! lupe! Name awek aku ni Nadia.. Kitorg x same kampung tp satu sekolah.. Satu hari ni aku dpt twrn smbung blajar kt satu IPTA ni.. Awek aku pn dpt.. Alhamdulillah result SPM kitorg cemerlang walaupun aku pun x percaye boleh dpt 7A.. Hahaha.. Tp mmg giler r.. Walaupun kos yg ditawarkn same, tp aku terlambung kt utara n die lak kt Selatan..

Die ni kuat jeles tu jgn ckp laa.. hidup aku dia yg aturkan.. selama aku satu sekolah dulu, jgn hrp la aku nk kuwa ngn membe2 perempuan aku.. Jgnkn kuwa same, pndg pun x boleh.. Kdg2 aku rimas jugak ngn die.. T aku ckp byk ngn die, mau die marah2 then merajuk.. Benci tul aku.. Aku tau die sygggg sgt2 kt aku. Aku tau die mmg x lyn mane2 lelaki yg cube usyar line die.. Kdg2 aku bengang jugak if ade lelaki yg hntr2 msj kt die walaupun die x reply..

Tp sebenarnye aku ade sorokkan sumthing drp die.. Disebabkan kitorg pun da terpisah jauh, aku mule la nk test market kt utara ni.. Jahatkn? Aku rase bebas!!! Aku pn rase die mcm tu jgk kot.. Yelah, die kn lawa.. Msti r ramai jantan usyar die.. Disebabkan aku nk menutup perasaan prasangka yg buruk2 tu, aku mula r berkawan ngn ramai perempuan kat sini.. Setiap kali org tanye status aku, mesti aku jwb aku single.. Aku selalu kuwa ngn member2 perempuan aku kat sini.. Mmg lagak cm org single.. Aku selalu teringatkan die time aku tgh berfoya2.. Bile wktu mlm sebelum tidur, msti die yg call aku.. Aku? Kdg2 kot.. Tp aku syg sgt kt die.. Aku ckp kt die, membe2 aku kt sini semuanye jantan.. Die ckp die pun same.. Sebelum kitorg end call mst die cerita2 kenangan kami bersama.. Die selalu ckp, "kalau sy da x de baru awk leh gatal dgn perempuan lain".. Kdg2 aku mrh die sbb die ckp yg bukan2 walaupun hakikatnya aku mmg da menggatal da pun.. Kdg2 aku selalu jgk create pergaduhan ngn die.. byk kali die nangis time gaduh2 ngn aku.. pernah tu aku tertengking dia.. kesian die.........

"SAYA SAYANG AWAK! SAYA NAK AWAK!"
Tibe2 aku terkejut drp lamunan.. Rupa2nye member perempuan aku, Tiqah.. Aku pn dgn bangang aku terima..
Mase duit PTPTN kuwa, aku beli sebijik henpon lg. Satu henpon khas tok msj Nadia, satu g utk Tiqah.. Dlm tempoh aku belajar kt sini, mcm2 tipu aku wat.. Aku tipu dua2 perempuan tu.. Tp hati aku tetap sygkn Nadia.. Mungkin sbb jauh, perasaan tu kdg2 bercampur.. Tiqah pn mcm Nadia.. Sejak aku couple ngn minah ni, aku dah x kuwa ngn member2 perempuan lain.. semuanya kembali mcm mase aku ngan Nadia dulu.. Aku terasa bersalah sgt.. Tp dlm mase yg same aku just nk hilangkan perasaan bosan sorg2 kat sini.. "Kalau la Nadia tau.." Kdg2 aku terfikir nk berterus-terang.. Tp aku x berani.. Kalau dulu aku tidur pukul 1.30, sekarang ni pkul 3.30 kdg2 pkul 4.. Yelah sbb nk gayut dgn dua2.. Semua org x tahu siapa aku sebenarnya walaupun roomate aku sendiri.. Setiap kali aku balik kampung, Nadia x balik.. Yelah.. U dgn sekolah mane same.. Cuti lain2.. Cume ade sekali tu kitorg dpt cuti same2.. Cuti raye kn.. Time aku jumpa ngn Nadia, aku sorokkan henpon satu lg tu kat rumah.. Nadia makin lawa! Berseri2.. Mane2 lelaki tgok gerenti r cair ni.. Nadia ckp cinta die hanya utk aku.. Selama die berpisah dgn aku, die semakin rindu, semakin syg n cintakn aku.. Utk hilang rase camtu, die habiskan mase dgn belajar.. Kdg2 die ckp belajar smpai tau2 da mlm.. Die happy sbb hati aku masih x berubah utk dia sorang.. ERR! aku terasa bersalah sgt.. "Kalau sy da x de, baru awk leh gatal dgn perempuan len tau!" ckp die sambil tergelak2.. Perkataan tu da berjuta kali kot die sebut.. Aku tgok muke die yg lembut tu.. Die bersuara, kalau habis belajar, die nk aku ikat die sebagai tunang.. Pastu die nk kami kerja, kumpul duit byk2 n kahwin then sambung belajar lg.. Beria2 die menceritakan impian die kt aku...

Permainan aku berlarutan sehingga sem yg ke 4...
Pada satu hari ni aku g makan ngn Tiqah mcm biasa... Heboh kampus aku jd tuan rumah untuk satu pertandingan perbahasan antara IPTA. Kebetulan hari ni ulangtahun ke 3 aku ngan Nadia.. Mcm biase aku g mkn ngn Tiqah kt cafe.. Mase Tiqah tgh ambil lauk, aku terniat hati nk cek msj die.. Terhenti jantung aku, berlambak2 msj sorang jantan yg bersayang2 kt inbox dia.. Aku pn angin r.. Mase Tiqah duduk, aku soal2 dia smpai menangis minah tu.. Sebelum ni x terniat pulak aku nk cek.. Tiqah ckp die ttp sygkn aku.. Aku pun mula terfikirkn Nadia.. Tibe2 ade sekumpulan awek dtg kat meja aku time2 gini la pulak.. X lame pastu aku nmpk Nadia.. Aku menelan air liur.. Rupe2nye, Nadia ambil bahagian dalam pertandingan tu.. Bila Tiqah nmpk ramai2 awek tu dtg kt aku, pelik r die.. N dgn kuasa Allah, semua terbongkar pada saat tu.. N Tiqah sendiri mengaku yg dielah awek aku kt depan Nadia.. Aku tgok Nadia menangis.. Die x bercakap sepatah haram perkataan pun.. Cume die berikan aku sekotak hadiah ulangtahun kami sebelum dia tinggalkn aku.. Aku terus putuskan hubungan aku ngn Tiqah.. Mase aku balik hostel, puas aku call Nadia.. Aku hntr msj berlambak2 kt die.. die x reply pn... Aku sedar, die dah benci aku..

Rupanya Nadia masih menerima aku.. Aku happy sgt2.. Aku berjanji x nk kecewakn die lg.. 2 minggu kejadian itu berlalu.. Org2 sekeliling aku mula menjauhkan diri daripada aku.. Nk2 yg member2 perempuan aku la.. Aku dah x kesah da.. Aku dah berubah.. Aku cuma nk dapatkn keputusan yg cemerlang sampai time akhir sem nanti. Aku nk dptkn kerja baik2.. Apa2 pun aku nk ikat Nadia dulu.. Kdg2 aku berasa malu sgt kt Nadia nk2 bila teringatkn mak ayah dia.. Nasib baik die x pergi report kat mak n ayah dia.. hehe.. Dlm tgh syok2 berangan sambil membelek2 kemeja baru hadiah ulangtahun daripadanya mase hari kejadian tu, tibe2 aku dpt msj drpd member Nadia.. "Nadia eksiden!" Ermm.. Hati aku tibe2 jd x sedap.. Msj kedua drp member die smpai lg.. Terasa panas muka aku bile bace msj tu.. "Nadia da X DE.. Die kne langgar ngan kereta mase lintas jln.." Mcm org gila pas aku bace msj tu.. Aku ambil keputusan balik kejap kampung walaupun terpaksa ponteng kelas..

Aku rase kosong.. Kosong sgt.. Teringat gelak tawa die, teringat suara die, muke die yg lawa tu.. Aku menangis dlm bas.. Aku x peduli ngn org2 yg pndg aku.. Kali ni aku betul2 menyalahkan diri aku.. Semua kenangan aku ngan Nadia bermain dlm kepala aku.. Aku xmampu menahan perasaan sedih ni.. Berulang kali aku bace msj terakhir Nadia mlm td.. "Awk, sy nk tido.. Mcm biase, sy sygkn awk utk selamanye walaupun awk da lukekn ati sy, sy maafkn... Tp ingat! Kalau sy x de baru awk leh gatal ngn perempuan len tau! Hehe.. Nk mrh la tu.. Sy leb awk! Sweet dreamz.." Ya Allah! Kuatkn hatiku ni.. Semasa aku sampai, jenazahnya belum tiba lagi.. Ye.. Aku pun terus mencoretkan kisah ini.. Semoga menjadi pengajaran kt korang.. Air mata aku berguguran sepanjang mencoretkan kisah ni.. Tapi aku tau, Nadia x kn kembali da.. X de lg msj Nadia, panggilan Nadia.. X de dah ungkapan "kalau sy x de" tu dah..

Teman2.. Aku mintak sedekahkanlah fatihah utk nya.. Mungkin ada yg memperlekehkn kisah aku ni.. Tp bg aku, inilah kisah yg plg bermakna utk aku.. Utk selamanya aku menyayangi kau, Nurul Nadia bt Zainarruddin..
Mungkin kejap lagi jenazahnya tiba.. Aku nk bersiap2 utk beri penghormatan terakhir buat die yg aku sygi.. Sememangnya cinta die utk aku shgga akhir nafasnya... Aku mampu merelakan pemergiannya... Tabahkn hatiku Ya Allah.... -Al Fatihah.....

KELAS PEMASARAN 6-PASARAN

PENYASARAN PASARAN

Definisi

Falsafah pemasaran bersasar merupakan falsafah yang terkini dan menjadi amalan banyak institusi perniagaan. Melalui falsafah ini pengeluar atau pemasar akan lebih berusaha mengenalpasti beberapa segmen pasarannya secara lebih terperinci. Kemudian mereka akan memilih hanya satu atau dua di antara segmen tersebut untuk menjadi sasarannya. Ianya memberikan peluang kepada penjual untuk membentuk produk yang betul dan bersesuaian bagi setiap segmen pilihannya serta menyesuaikan pula dengan harga , kaedah pengedaran, dan pengiklanan bagi memastikan para pelanggan mendapat kepuasan yang optimum.


Menilai segmen pasaran

Menilai segmen pasaran merupakan aktiviti yang amat penting kepada syarikat yang melakukan segmentasi. Keputusan berkenaan dengannya perlu dilakukan dengan teliti kerana tidak semua segmen yang terhasil sesuai untuk disasar oleh syarikat. Terdapat tiga faktor yang perlu diberikan tumpuan oleh syarikat ketika melaksanakan proses penilaian ini, iaitu saiz dan pertumbuhan segmen, daya tarikan struktur, serta objektif dan sumber-sumber syarikat.

1 Saiz dan Pertumbuhan Segmen

Penilaian yang dilakukan mesti mengambil kira faktor saiz dan pertumbuhan sesuatu segmen. Syarikat perlu mengumpul dan menganalisis data berkenaan dengan jumlah jualan yang diperolehi sebelum proses segmen dilakukan, kadar pertumbuhan jualan yang dijangkakan dan margin keuntungan yang dijangkakan.

Syarikat yang kecil pastinya kekurangan kemahiran dan sumber untuk memenuhi keperluan segmen pasaran yang besar. Oleh itu, jualan dan kadar pertumbuhan yang besar tidak mungkin memberi daya tarikan kepada syarikat kecil. Adalah bijak bagi syarikat kecil untuk memilih segmen pasaran yang kecil dan tidak berapa menarik tetapi berpotensi dari segi strukturnya untuk memberikan keuntungan kepada syarikat.

2 Daya tarikan struktur

Saiz pasaran yang besar dan pertumbuhan yang baik tidak semestinya memberikan keuntungan yang memuaskan kepada syarikat. Oleh itu syarikat perlu menganalisis faktor-faktor struktur, yang terlibat terutama sekali yang akan memberi kesan jangka masa panjang seperti:

1 Persaingan yang wujud dan berpotensi untuk wujud – segmen tidak lagi menarik sekiranya terdapat persaingan yang kuat lagi agresif
.
2 Ancaman produk gantian (subtitutes) – ia boleh menghadkan harga dan keuntungan yang dijangka dari segmen pasaran. Sekiranya terdapat banyak produk gantian maka pasaran akan hilang daya tarikannya.

3 Kuasa pembeli – pembeli yang mempunyai kuasa tawar menawar yang tinggi (strong bargaining power) dari penjual akan memaksa harga diturunkan dan kualiti dipertingkatkan. Ini akan menyebabkan pasaran tidak lagi menarik.

4 Kuasa pembekal – segmen pasaran tidak lagi menarik sekiranya pembekal mampu mengawal harga dan mengurangkan kuantiti. Sesuatu syarikat akan menghadapi kesukaran untuk menghasilkan keuntungan sekiranya usaha penyasaran yang dilakukan terhadap sesuatu segmen itu dikekang oleh pembekal yang berkuasa menentukan kuantiti sesuatu produk yang dipesan oleh syarikat tersebut. Ini adalah lebih menyukarkan sekiranya produk yang diperlukan adalah merupakan input penting dalam pengeluaran.


3 Objektif dan sumber syarikat

Syarikat perlu menilai objektif dan sumber syarikat yang ada dengan segmen yang disasarkan. Syarikat juga perlu menilai kelebihan dari segi kemahiran dan sumber yang diperlukan untuk bersaing. Perkara yang penting sekali ialah kekuatan yang dimiliki syarikat perlu mengatasi kekuatan syarikat pesaing. Syarikat mestilah lebih superior bagi mendapatkan kelebihan dalam mensasar pasaran.


Kesimpulan

Oleh itu dalam penyasaran pasaran, isunya bukanlah sahaja kepada siapa ingin di sasar tetapi dengan skop yang lebih luas iaitu bagaimana dan untuk apa penyasaran dilakukan . Kontorversi timbul apabila pemasar cuba untuk mengaut keuntungan dan merugikan segmen pasaran, apabila mereka secara tidak adil mensasar kepada segmen yang mudah terpengaruh atau penyasaran mereka berdasarkan keluaran atau taktik yang boleh di persoalkan. Pemasaran yang mempunyai tanggungjawab sosial mengambil berat tentang penyasaran yang bukan sahaja menjaga kepentingan syarikat tetapi juga kepentingan pasaran sasaran.


Memilih Segmen Pasaran

Selepas anda mempelajari tentang menilai segmen-segmen yang berbeza, anda seharusnya telah mempunyai pemahaman yang lebih baik. Sekarang kita akan mempelajari pula bagaimana cara organisasi harus membuat keputusan berkenaan yang mana dan berapa banyak segmen perlu dipilih dan diberikan tumpuan. Terdapat tiga cara pemilihan yang boleh dibuat oleh organisasi, iaitu pemasaran tak berbeza, pemasaran terbeza dan pemasaran tertumpu.


1 Pemasaran Tak Terbeza

Dalam penggunaan strategi pemasaran tak terbeza, firma mungkin membuat keputusan untuk mengabaikan atau tidak mengambilkira perbezaan segmen pasaran dan mensasarkan keseluruhan pasaran dengan menawarkan satu produk atau satu barisan produk. Syarikat melakukan penumpuan kepada apa yang sama dalam keperluan pengguna tanpa mengambilkira perbezaan di kalangan mereka. Syarikat merekabentuk produk dan program pemasaran yang menarik supaya dapat meningkatkan bilangan pembeli. Ia juga dikenali sebagai mass marketing. Contohnya, Kilang Proton hanya mengeluarkan kereta mereka berasaskan warna yang tertentu sahaja, walaupun tentunya setiap pengguna mempunyai warna kegemaran yang berbeza-beza.

Pemasaran tak terbeza memberikan penjimatan kos. Barisan produk yang sempit mengurangkan kos pengeluaran , kos inventori dan pengangkutan, kos penyelidikan pemasaran serta kos pengiklanan. Sebenarnya kesukaran timbul dalam membangunkan keluaran atau jenama yang dapat memuaskan semua pengguna, daripada sinilah timbulnya strategi pemasaran tak terbeza.

2 Pemasaran Terbeza

Melalui strategi ini, firma menentukan untuk mensasar kepada beberapa segmen pasaran sahaja dan merekabentuk tawaran yang berasingan untuk setiap satunya. Contohnya, Nike menawarkan kasut sukan untuk sukan berbeza-beza seperti lumba lari, lumba basikal, sukan badminton dan sebagainya. Dengan menawarkan keluaran dan variasi pemasaran syarikat mengharapkan jualan lebih tinggi dan kedudukan yang kuat di dalam setiap segmen pasaran

Merekabentuk rancangan pemasaran yang berbeza untuk segmen yang berbeza memerlukan tambahan penyelidikan pemasaran, ramalan, analisis jualan, rancangan promosi dan pengurusan saluran. Tambahan lagi, percubaan untuk menjejaki segmen pasaran berbeza melalui pengiklanan berbeza akan meningkatkan kos promosi. Justeru itu, apabila memutuskan mengenai strategi pemasaran terbeza, syarikat mesti menimbangkan peningkatan jualan berbanding peningkatan kos.

3 Pemasaran Tertumpu

Strategi pemasaran yang terakhir ialah pemasaran tertumpu, strategi ini sesuai untuk syarikat yang mempunyai sumber-sumber terhad. Di sini firma cuba mendapatkan syer yang besar dari satu atau beberapa subpasaran.

Pemasaran tertumpu memberikan cara terbaik untuk perniagaan kecil yang baru untuk mencari tapak menentang pesaing yang besar dan lebih berkemampuan. Pada masa yang sama, pemasaran tertumpu melibatkan risiko yang lebih dari biasa. Segmen pasar yang tertentu boleh menjadi teruk atau pesaing yang besar mungkin mengambil keputusan untuk memasuki segmen yang sama.

Pemposisian:
§ Cara pemasar meletakkan produk dalam minda pengguna berbanding produk pesaing.
§ Biasanya ditentukan pengguna berasaskan sifat-sifat tertentu atau pengalaman.
§ Termasuk menanam manfaat unik sesuatu jenama dan pembezaan dalam minda pengguna.
§ Peta pemposisian yang memplotkan persepsi sesuatu jenama kerap digunakan.

KELAS PEMASARAN 5-SEGMENTASI

Segmentasi Pasaran

1. Apakah Yang Dikatakan Segmentasi Pasaran?

Tahukah anda, sesebuah organisasi melakukan segmentasi pasaran adalah untuk membangunkan produk yang sesuai bagi setiap segmen yang dipilih, dan menyesuaikan harga, saluran agihan serta promosi untuk menjejaki pasaran sasaran dengan lebih efisien? Justeru itu apakah yang dimaksudkan dengan segmentasi pasaran?

Segmentasi Pasaran

Segmentasi pasaran bermaksud aktiviti organisasi membahagikan sesuatu pasaran yang luas dan berbeza (heterogen) kepada pasaran-pasaran atau kumpulan-kumpulan yang lebih kecil.

Pembahagian pasaran ini akan menjadikan pembeli-pembeli atau pengguna-pengguna di dalam pasaran atau kumpulan itu sama (homogen) dari segi keperluan unik mereka terhadap produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di dalam pasaran.

Menurut Kotler dan Armstrong (1996) segmentasi pasaran adalah satu proses membahagikan pasaran yang besar dan mempunyai pelbagai keperluan, ciri dan gelagat pengguna kepada pasaran yang lebih kecil, yang mana individu-individu di dalam setiap segmen mempunyai keperluan, kehendak dan gelagat pembelian yang sama.

Cara-cara mensegmentasikan pasaran.

Bagaimana organisasi melakukan segmentasi pasaran? Organisasi yang mengamalkan pemasaran segmen menyedari yang pembeli berbeza dalam keperluan, persepsi dan kelakuan membeli mereka. Melalui pemasaran segmen, pemasar berusaha mengasingkan pasaran yang luas dan mengenal pasti beberapa segmen pasarannya secara lebih terperinci. Kemudian ia menyesuaikan tawarannya dengan memilih hanya satu atau dua di antara segmen tersebut untuk menjadi sasarannya.

Organisasi akan membentuk campuran pemasaran bagi setiap segmen yang terpilih. Sebagai contoh, syarikat pengeluar minuman Coca-cola yang menawarkan produk yang dapat memenuhi kehendak segmen-segmen pasaran yang tertentu seperti Diet Coke untuk pelanggan yang mengurangkan pengambilan kalori dalam pemakanan, Caffiene-Free Coke untuk mereka yang sukakan caffeine dan Cherrie Coke bagi mereka yang inginkan kelainan dari segi rasa.


ASAS-ASAS SEGMENTASI PASARAN.

Anda telah didedahkan dengan maksud segmentasi pasaran pada unit sebelum ini dan rasanya anda telah bersedia untuk mengetahui berkenaan segmentasi pasaran dengan lebih mendalam. Tujuan asas segmentasi pasaran adalah untuk membahagikan sesuatu populasi kepada kumpulan-kumpulan yang berlainan di mana individu-individu dalam setiap kumpulan itu mempunyai keperluan yang serupa. Di dalam membuat segmentasi pasaran, pelbagai pembolehubah boleh di gunakan, di antaranya ialah:-

1) Geografi.
2) Demografi.
3) Psikografi.
4) Gelagat.

Segmentasi Menggunakan Asas Geografi.

Merupakan satu kaedah di mana ia membahagikan pasaran kepada unit-unit atau kumpulan geografi yang berbeza berdasarkan lokasi seperti mengikut wilayah, negeri, mukim, bandar, daerah ataupun taman perumahan. Syarikat mungkin bercadang untuk beroperasi di beberapa kawasan sahaja, atau beroperasi di ke semua kawasan tetapi memberi perhatian kepada perbezaan geografi dari segi keperluan dan kehendak. Contohnya Giant di Seksyen 13 telah didirikan berhampiran kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi.

Banyak syarikat pada hari ini merekabentuk keluaran, pengiklanan, promosi dan usaha jualan untuk menyesuaikan dengan keperluan bagi setiap kawasan. Ia bertujuan untuk menyesuaikannya dengan budaya, adab, agama dan nilai hidup, gaya hidup dan cara masyarakat sesuatu tempat itu bersosial. Seperti di Malaysia kita mempunyai `nilai ketimuran’ yang lain dari `nilai-nilai hidup masyarakat barat’. Itulah sebabnya, syarikat Maggie telah memperkenalkan mee maggie berperisa asam laksa yang bersesuaian dengan citarasa masyarakat tempatan.


Segmentasi Menggunakan Asas Demografi.

Asas demografi boleh membahagikan pasaran kepada kumpulan-kumpulan dengan menggunakan pembolehubah yang menghuraikan tentang individu seperti, jantina, umur, saiz keluarga dan kitaran hayat keluarga, pendapatan, pendidikan, pekerjaan dan agama. Demografi merupakan satu asas segmentasi yang paling popular untuk melakukan pemetakan pengguna kerana keperluan, kehendak dan kadar penggunaan pengguna kebiasaannya berbeza mengikut demografi mereka. Maklumat ini penting diketahui sebelum asas-asas segmentasi yang lain boleh digunakan secara efektif dalam membuat penilaian saiz pasaran.


Segmentasi Menggunakan Asas Psikografi.

Mungkin perkataan psikografi merupakan sesuatu yang baru kepada anda, mari sama-sama kita melihat maksud sebenar perkataan psikografi. Sebenarnya kaedah asas psikografi ini cuba untuk membahagikan pasaran kepada kumpulan-kumpulan berdasarkan kelas sosial iaitu, kedudukan seseorang dalam masyarakat, gaya hidup dan ciri-ciri personaliti seseorang. Pengguna dalam kumpulan demografi yang sama boleh mempunyai ciri-ciri psikografi yang sangat berbeza. Contohnya, remaja yang berusia 18 tahun dari golongan kelas atasan lebih cenderung membeli pakaian di kompleks membeli belah yang besar berbanding remaja 18 tahun dari golongan kelas bawahan, mungkin mereka lebih gemar untuk membeli di kedai pakaian biasa sahaja.

Terdapat beberapa pembolehubah yang boleh digunakan pemasar untuk mensegmenkan pasaran menggunakan asas psikografi, iaitu:

i) Kelas sosial • Ia mencerminkan nilai dan keutamaan yang berbeza dari segi corak belian yang dibuat oleh kelas atasan, pertengahan, dan bawahan.
• Contohnya, masyarakat kelas atasan memilih kawasan eksklusif bagi pembelian rumah, perabot rumah yang diimport dan kereta mewah. Sebaliknya, masyarakat kelas bawahan hanya akan membeli rumah murah, perabot tempatan yang lebih murah dan kereta biasa.

ii) Gaya atau Corak hidup• Ia menerangkan tentang aktiviti, minat, dan pendapat kumpulan pasaran tentang aspek-aspek kehidupan seperti kesihatan, kecergasan, persekitaran dan sebagainya.
• Contohnya, seseorang yang mementingkan kesihatannya tidak akan keberatan untuk membelanjakan pendapatannya untuk membeli vitamin, barangan herba, dan lain-lain. Sebaliknya seseorang yang tidak mementingkan kesihatan lebih rela membelanjakan wangnya untuk keperluan lain.

iii) Personaliti• Ia membezakan pasaran dari segi sifat-sifat tertentu seperti, agresif, aktif, dinamik, pemalu dan sebagainya.
• Faktor ini sering digunakan di dalam membuat segmentasi bagi produk kosmetik dan pakaian.
• Contohnya, pengguna yang bersifat agresif sering dianggap berkeinginan untuk mencuba sesuatu yang baru dan luar biasa. Oleh itu, rekaan kosmetik berwarna terang dan pakaian yang unik biasanya diperkenalkan untuk pengguna jenis ini.


Segmentasi Menggunakan Asas Gelagat.

Melalui asas gelagat ini ia boleh membahagikan pasaran kepada kumpulan berdasarkan pengetahuan, sikap, penggunaan dan tindakbalas pembeli terhadap sesuatu produk. Pemasar selalunya menggunakan pembolehubah dalam asas ini seperti:-

i) Situasi penggunaan
ii) Faedah yang dicari
iii) Kadar Pengguna
iv) Status pengguna
v) Kesetiaan
vi) Kesediaan membeli
vii) Sikap

i) Situasi penggunaan
Contohnya, masyarakat Jepun yang menggunakan teh bukan sekadar untuk minum pagi dan petang tetapi sebagai sebahagian daripada upacara keramaian dan menyambut tetamu mereka.

ii) Faedah yang dicari
Contohnya, membeli ubat gigi colgate dengan ekstra pudina ialah untuk kesegaran mulut, dan membeli kereta Produa Kancil kerana penggunaan minyaknya yang lebih ekonomi berbanding dengan kereta-kereta lain.

iii) Status pengguna
Pasaran boleh dibahagikan kepada bukan pengguna, pengguna berpotensi, pengguna pertama kali dan pengguna biasa. Contohnya, menggalakkan penduduk Malaysia supaya melancong di dalam negara, kerajaan telah menjalankan kempen yang berbeza iaitu kepada kumpulan yang selalu melancong dan kumpulan yang jarang melancong. Mungkin pendekatan yang digunakan adalah berbeza mengikut status pengguna tersebut.

iv) Kadar penggunaan
Ia boleh dibahagikan kepada pengguna `berat’ atau pengguna `ringan’. Pengguna `berat’ iaitu pengguna yang kerap menggunakan sesuatu produk manakala pengguna ‘ringan’ merupakan pengguna yang jarang menggunakan sesuatu produk . Sebagai contohnya pengguna berat akan membeli Milo tin besar berbanding pengguna ringan yang hanya membeli Milo tin kecil sahaja.

v) Kesetiaan
Pengguna akan setia membeli jenama yang sama berulang kali, oleh yang demikian syarikat perlu terus mempromosikan produk sebagai produk yang berkualiti tinggi dan terbaik di pasaran. Pengguna yang kerap menukar jenama kepada jenama yang lain setiap kali membeli boleh dikategorikan sebagai tidak setia atau mereka yang suka mencuba barangan yang berbeza. Oleh itu pihak pemasar perlu memberi jaminan bahawa produknya setanding dengan jenama-jenama yang lain.

vi) Kesediaan membeli
Dikalangan pengguna ada yang sedar kewujudan produk serta berminat untuk membeli, dan ada juga antara pengguna yang tidak sedar tentang kewujudan sesuatu produk. Oleh itu, pemasar perlu merangsang pembelian dikalangan pengguna yang tidak sedar tentang kewujudan produk baru dengan menawarkan potongan harga, sampel percuma dan pemberian premium.

vii) Sikap
Ianya berbeza-beza diantara individu dan boleh dibahagikan kepada sikap positif, dan negatif terhadap sesuatu produk. Justeru itu pemasar harus tahu menghasilkan segmentasi yang berkesan berdasarkan citarasa individu..

KELAS PEMASARAN 4-SASARAN

Pengenalan Pemasaran Sasaran

A. Pasaran
Merupakan individu atau organisasi yang mempunyai minat , kuasa beli dan kesanggupan untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan yang boleh memenuhi keperluan dan kehendak mereka

B. Pasaran sasar
Satu pasaran yang ingin ditumpukan/diberikan perhatian oleh sesebuah firma yang mengeluarkan sesuatu produk.

Kepentingan Pemasaran Sasaran
i. Membantu organisasi membina strategi campuran pemasaran yang efektif dan efisyen
ii. Meningkatkan kelebihan persaingan organisasi
iii. Segala sumber dan usaha dapat ditumpukan kepad sasaran yang dipilih
iv. Kejayaan strategi pemasaran bergantung kepada kebolehan pemasar mengenalpasti, menilai dan memilih segmen pasaran yang menarik
v. Dapat meningkatkan kepakaran atau kemahiran organisasi tentang sesuatu produk atau segmen pasaran

Langkah-langkah Dalam Menentukan Pemasaran Sasaran

i. SEGMENTASI PASARAN
ii. PENYASARAN PASARAN
iii. PEMPOSISIAN PASARAN

KELAS PEMASARAN 3-PADUAN

PADUAN PEMASARAN

Campuran pemasaran adalah satu set elemen-elemen pemasaran yang boleh dikawal dan berstrategi di mana setiap firma menggabungkannya untuk menghasilkan maklumbalas yang dikehendaki di dalam pasaran sasaran. Dengan menggunakan elemen-elemen di dalam campuran pemasaran, firma boleh melakukan aktiviti-aktiviti pemasaran untuk mempengaruhi permintaan terhadap produknya. Ia mengandungi empat elemen iaitu produk, harga, saluran agihan dan promosi atau lebih dikenali sebagai ‘4 P’ (product, price,place and promotion).

a) Produk
Produk merupakan apa sahaja yang boleh ditawarkan kepada pasaran untuk perhatian , pemilikan dan penggunaan yang boleh memuaskan kehendak dan keperluan, samada barangan atau perkhidmatan.

b) Harga
Harga adalah sejumlah wang yang dikenakan untuk sesuatu produk.

c) Saluran Agihan
Saluran agihan merupakan satu set organisasi yang saling bergantungan dan terlibat di dalam proses pembuatan produk untuk kegunaan pengguna akhir atau pengguna perniagaan.

d) Promosi
Promosi merupakan bentuk-bentuk ( kaedah-kaedah ) komunikasi yang digunakan untuk memberitahu, mengingatkan dan juga memujuk pengguna mengenai sesuatu produk yang dikeluarkan ataupun dijual oleh sesebuah syarikat. Kaedah-kaedah promosi ini terdiri daripada pengiklanan, promosi jualan, publisiti dan jualan persendirian.

KELAS PEMASARAN 2-PEMASARAN

1.1 DEFINISI PEMASARAN

Pemasaran merupakan satu proses sosial dan pengurusan di mana individu atau kumpulan memenuhi keperluan dan kehendak mereka melalui penghasilan dan penukaran produk atau nilai di kalangan mereka.

Menurut Philip Kotler, pemasaran merupakan aktiviti manusia dalam memenuhi keperluan dan kehendak mereka melalui proses pertukaran.

Pemasaran bukan hanya berkisar tentang jualan, tetapi ia juga melibatkan urusan-urusan sebelum jualan seperti kajian, pembangunan produk, kualiti produk, perletakan harga, pengagihan produk, pembungkusan, urusan selepas jualan dan sebagainya. Keputusan-keputusan ini adalah berkaitan dengan aspek-aspek pemasaran yang akan kita pelajari dalam pelajaran-pelajaran yang akan datang.


1.2 ELEMEN-ELEMEN DI DALAM PEMASARAN

Dalam pemasaran terdapat beberapa elemen-elemen ataupun konsep-konsep asas yang perlu anda pelajari dan fahami kerana ia saling berkaitan antara satu sama lain. Konsep yang paling asas sekali ialah konsep keperluan, diikuti dengan kehendak dan juga permintaan. Konsep-konsep yang selanjutnya anda boleh perolehi daripada keterangan di bawah ini.


A. Keperluan

Keperluan merupakan asas kepada kehidupan manusia dan ini meliputi keperluan fizikal seperti makanan dan pakaian, keperluan sosial seperti kasih sayang, keperluan individu seperti ilmu pengetahuan dan pencapaian hasrat diri seperti kemajuan diri dan juga kejayaan diri. Keperluan-keperluan ini bukan dicipta oleh pemasar, ia merupakan sebahagian dari asas kejadian manusia. Keperluan manusia ini penting kepada pemasar kerana ia dapat membantu pemasar dalam mengenalpasti produk yang perlu ditawarkan dan diperlukan oleh pengguna.

B. Kehendak

Kehendak pula, merupakan keperluan manusia yang dibentuk oleh budaya sekeliling serta personaliti individu. Sebagai contoh, seorang eksekutif jualan mungkin memerlukan kereta mahal seperti Honda untuk menjaga imej dan statusnya sebagai seorang pegawai, manakala seorang kerani jualan mungkin memadai dengan kereta Proton sahaja. Di sini menunjukkan bahawa personaliti individu tersebut memainkan peranan di dalam membentuk kehendak seseorang .

C. Permintaan

Apabila kita mempunyai sumber kewangan atau kuasa beli, kita akan berkehendakan kepada pelbagai jenis produk yang ditawarkan di pasaran. Oleh itu, apabila seseorang mempunyai kehendak serta kemampuan untuk membeli , kehendak akan bertukar menjadi permintaan.


D. Pertukaran

Mungkin anda telah biasa dengan perkataan ini, tetapi di sini anda akan mengetahuinya dengan lebih mendalam lagi. Pertukaran di dalam pemasaran membawa maksud pertukaran nilai antara dua belah pihak, daripada seorang pemasar kepada seorang pelanggan. Untuk membolehkan pertukaran berlaku , terdapat dua syarat iaitu:

i) Dua pihak mesti terlibat dan setiap pihak mempunyai sesuatu yang bernilai untuk ditukarkan

ii) Pihak-pihak yang terlibat bersetuju untuk berurusan antara satu sama lain dan mempunyai kebebasan untuk menerima atau menolak tawaran masing-masing.


E. Urusniaga

Urusniaga pula merupakan tindakan dalam mendapatkan sesuatu yang dikehendaki dari satu pihak dengan menawarkan sesuatu yang lain sebagai balasan. Urusniaga merupakan elemen utama di dalam pemasaran dan ianya melibatkan lima keadaan:

i) Terdapat sekurang-kurangnya dua pihak
ii) Satu pihak mesti mempunyai sesuatu yang bernilai kepada pihak yang satu lagi.
iii) Satu pihak berkemampuan untuk berkomunikasi dan membuat penghantaran.
iv) Satu pihak mempunyai hak untuk menerima atau menolak tawaran dari pihak yang satu lagi.
v) Kedua-dua pihak mempunyai keyakinan dan kepercayaan antara satu dengan lain.