Isnin, 9 Disember 2013

KELAS PEMASARAN 1-ASAS PEMASARAN

MODUL 1: COMPETITOR'S PROMOTION

DEFINISI

PASARAN
Tempat di mana pembeli dan penjual berkumpul untuk bertukar produk antara mereka.Pasaran merupakan satu set atau himpunan bakal pembeli-pembeli yang berpotensi untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan.

PEMASARAN
Aktiviti manusia dalam memenuhi keperluan dan kehendak mereka melalui proses pertukaran.

Mewujudkan pertukaran dan perhubungan bertujuan mewujudkan nilai dan memuaskan keperluan dan kehendak.

PERSEKITARAN PEMASARAN
Pemasar akan mengharungi pelbagai faktor samada boleh kawal dikenali sebagai persekitaran mikro dan tidak boleh kawal dipanggil persekitaran makro dalam menjalankan perniagaan.

Persekitaran Mikro.
-enam komponen seperti syarikat, pembekal, pesaing, orang awam, pelanggan dan saluran pemasaran (orang tengah).

Persekitaran Makro
–demografi, ekonomi, alam sekitar, teknologi, politik dan kebudayaan.

PERMINTAAN PASARAN
Keinginan dan kesanggupan seseorang pengguna untuk mendapat sesuatu barang pada suatu tingkat harga dalam suatu jangka masa tertentu.

Kesanggupan pengguna untuk mendapatkan sesuatu barang bergantung kepada tingkat harga barang tersebut. Jika harga barang mahal, pengguna sanggup membeli dengan kuantiti yang sedikit dan sebaliknya jika harga murah, pengguna sanggup membeli dengan kuantiti yang banyak.

KEPERLUAN(NEEDS)
Keperluan merupakan asas kepada kehidupan manusia dan ini meliputi keperluan fizikal seperti ;
1.Makanan dan pakaian,
2.Keperluan sosial seperti kasih sayang,
3.Keperluan individu seperti ilmu pengetahuan dan
4.Pencapaian hasrat diri seperti kemajuan diri dan juga kejayaan diri.

Merupakan sebahagian dari asas kejadian manusia. Keperluan manusia ini penting kepada pemasar kerana dapat membantu pemasar dalam mengenalpasti produk yang perlu ditawarkan dan diperlukan oleh pengguna.

KEHENDAK (WANTS)
Merupakan keperluan manusia yang dibentuk oleh budaya sekeliling serta personaliti individu

Contoh : Seorang eksekutif jualan mungkin memerlukan kereta mahal seperti Honda Accord untuk menjaga imej dan statusnya sebagai seorang pegawai, manakala seorang kerani jualan mungkin memadai dengan menggunakan kereta Proton Saga sahaja.
Di sini menunjukkan bahawa personaliti individu tersebut memainkan peranan di dalam membentuk kehendak seseorang.

PERTUKARAN/GANTIAN(EXCHANGE)
Pertukaran di dalam pemasaran membawa maksud pertukaran nilai antara dua pihak, daripada seorang pemasar kepada seorang pelanggan.

Untuk membolehkan pertukaran berlaku , terdapat dua syarat iaitu:

1.Dua pihak mesti terlibat dan setiap pihak mempunyai sesuatu yang bernilai untuk ditukarkan

2.Pihak-pihak yang terlibat bersetuju untuk berurusan antara satu sama lain dan mempunyai kebebasan untuk menerima atau menolak tawaran masing-masing.

Maklumat Asas Produk (Basic Product Information)

Apakah itu produk?
Produk ialah apa - apa yang boleh ditawarkan kepada pasaran untuk perhatian, perolehan,digunakan atau penggunaan yang mampu memberi kepuasan sesuatu keperluan atau kehendak.

2 kategori produk
1. Barangan
2. Perkhidmatan

Klasifikasi produk

1. Non durable goods
– Produk tidak tahan lama (penggunaan singkat)
– eg: ubat gigi, losyen, syampu

2. Durable goods
– Produk tahan lama (penggunaan lama)
- eg: TV, mesin basuh, kereta

3. Servis/perkhidmatan
- Tidak boleh disentuh,tidak dapat dipisahkan,sentiasa berubah–ubah
(Perkhidmatan adalah satu bentuk produk yang mengandungi aktiviti, kelebihan atau kepuasan)
- eg: khidmat servis kereta, perhotelan, penerbangan dll

4. Aktiviti pesaing
1.Promosi
2.Pengedaran

Promosi
•Promosi boleh terdiri daripada jualan bersemuka, pengiklanan, promosi jualan, publisiti dan perhubungan awam.
•Iklan di media cetak/elektronik
–Majalah, surat khabar, elektronik billboard dsbnya.
•Penggunaan promoter
–Demontrasi uji rasa

•Tujuan
Memberitahu, memujuk dan mengingatkan manfaat produk yang ditawarkan kepada sasaran pengguna.

5 peralatan promosi
1.Pengiklanan (Advertising)
2.Promosi jualan (Sales promotion)
3.Publisiti & Perhubungan awam (Public relations and publicity)
4.Galakan pasaran (Sales force)
5.Pasaran terus (Direct marketing)

Pengedaran
•Proses penghantaran produk/servis dari pengeluar melalui saluran edaran seperti;
–Pemborong
–Peruncit
–Agen jualan
–Kepada pengguna/pengguna terakhir.



RAJAH 1: PENGEDARAN


PESAINGAN DAN PERSEKITARAN PESAINGAN

Apakah yang dimaksudkan dengan persaingan?

1.Individu ataupun syarikat yang mengeluarkan produk/servis kepada sasaran pasaran yang sama.

2.Syarikat mesti mengenalpasti dengan memonitor pesaing dalam sudut keuntungan dan peratus syer pasaran.

4 jenis persaingan
• Desire competitors (persaingan keinginan)
• Generic competitors (persaingan generik)
• Product form competitors (persaingan bentuk produk)
• Brand competitors (persaingan jenama)

Perkara Yang Perlu Diketahui Mengenai Pesaing
1. Nama syarikat dan alamat
2. Produk yang dikeluarkan
3. Liputan kawasan pemasaran

Campuran Pemasaran Dalam Persaingan





RAJAH 2: SASARAN PASARAN

7P’s - Product (Produk), Price (Harga), Place (Tempat), Promotion (Promosi), People (Orang), Physical Evidence (Bukti Fisik), dan Process (Proses).

a) Produk
Produk merupakan apa sahaja yang boleh ditawarkan kepada pasaran untuk perhatian, pemilikan dan penggunaan yang boleh memuaskan kehendak dan keperluan, samada barangan atau perkhidmatan.

Asasnya, produk perlu menetapi keperluan, kemahuan dan harapan pengguna. faktor-faktor lain selain kualiti seperti variety untuk pilihan, kesesuaian rekabentuk, kaedah pembungkusan, faedah penggunaan, serta berbagai attribute daripada produk patut diambilkira untuk menarik perhatian pelanggan.

b) Harga
Harga adalah sejumlah wang yang dikenakan untuk sesuatu produk.
Strategi penetapan harga menjadi penting di atas kesedaran pemasar bahawa faktor harga berperanan dalam mempengaruhi pengguna untuk membeli dan kekal sebagai pelanggan sesuatu produk. Di masa yang sama penetapan harga mesti berasaskan kepada objektif yang hendak dicapai daripada pemasaran itu sendiri. Sama ada memperkenalkan produk baru ke pasaran, memasuki segmen baru pasaran, menstabil harga atau menandingi harga pesaing, jualan penghabisan stok, jualan produk yang spesifik, strategi harga sepatutnya mempunyai kriteria yang berbeza.

c) Tempat/saluran agihan
Strategi penempatan memberi penekanan kepada aspek saluran pengedaran produk yang berfungsi menyampaikan produk kepada pengguna sasaran. Ianya melibatkan aktiviti perkhidmatan seperti transaksi, inventori, lojistik dan kelengkapan fasiliti. Disamping itu, strategi ini juga perlu mengambi lkira faktor liputan pengedaran dan kebolehan kakitangan serta tahap perkhidmatan mereka.

d) Promosi
Memberitahu, mengingatkan, memujuk pengguna mengenai sesuatu produk yang dijual oleh syarikat. Kaedah-kaedah promosi ini terdiri daripada pengiklanan promosi jualan, publisiti dan jualan persendirian.

Pengiklanan melalui media massa utama, antara kaedah mempromosi yang termahal, menjadi pilihan industri yang berkemampuan. Walaupun tahap keberkesanannya agak sukar diukur, tetapi yang lebih penting di sini adalah faktor penyebaran maklumat produk yang meluas.

e) People (Orang)
Pada awalnya strategi penjualan hanya menggunakan 4 prinsip di atas. Akan tetapi dalam perkembangannya manusia menjadi salah satu strategi yang perlu diperhatikan dalam strategi pemasaran produk. Manusia boleh menjadi kunci ketika kualiti suatu produk dipengaruhi baik langsung mahupun tidak langsung oleh manusia. Sehingga jaminan kualiti produk memperhatikan manusia yang ikut dalam pembuatan produk tersebut atau bahkan dalam pengedaran dan pemasaran secara langsung. kerja serta layanan terhadap pelanggan baik secara langsung atau tidak langsung berpengaruh terhadap pemasaran suatu produk.

f) Physical Evidence (Bukti Fisik)
Bukti fisik merupakan salah satu faktor yang tidak harus ada, meskipun suatu perusahaan pasti memiliki bukti fisik dari usaha yang dijalankan. Bukti fisik sebuah usaha yang boleh dijadikan sebagai dasar penentuan harga kerana berkait untuk menutup pembelian peralatan tersebut.

g) Process (Proses)
Yang terakhir adalah proses. Proses disini tidak hanya terbatas pada pembuatan produk dari bahan yang mentah sampai barang jadi, akan tetapi dari hilir sampai ke hulu. Dari pen-Supply bahan beku sampai pada pelanggan yang menikmati hasil produksi perusahaan.