Ahad, 5 Januari 2014

KELAS PEMASARAN 9 - HARGA

Definisi Harga

Sejumlah wang yang dikenakan untuk sesuatu barangan atau perkhidmatan yang diberikan. (Kotler)

Konsep harga meliputi 3 elemen utama:

1. Nilai Pertukaran
Nilai pertukaran diperlukan sebelum berlakunya proses pertukaran. Melalui nilai pertukaran pembeli dapat mengetahui nilai apa yang perlu dibayar untuk mendapatkan sesuatu barangan.Cth: 10 ekor ikan mempunyai nilai yang sama untuk ditukarkan dengan seekor ayam.

2. Menggambarkan Kepuasan
Harga melambangkan prestij dikalangan pengguna dalam pasaran sasar tertentu dan seterusnya akan memberikan kepuasan kepada mereka. Ini kerana pengguna percaya harga yang mahal melambangkan kualiti dan mutu yang tingi. Cth: Barangan berjenama seperti Rolex dan Christian Dior.

3. Menunjukkan Hasil/Untung
Harga sebagai asas untuk mengira hasil @ untung. Tanpa harga, sukar untuk tentukan untung. Dalam disiplin perakaunan nilai wang penting sebelum membuat sebarang pengiraan hasil atau untung.

Objektif Penentuan Harga

a. Kemandirian ( Survival )/Tumpuan untuk terus beroperasi.
Jika persaingan yang dihadapi oleh syarikat adalah hebat dan pengguna sentiasa berubah kehendak dan citarasa mereka, jadi objektif syarikat bukan lagi untuk keuntungan tetapi untuk terus beroperasi/survive. Syarikat akan tawarkan harga produk pada paras yang rendah.Tujuan untuk mendapat perolehan/penguasaan pasaran.Objektif ini berbentuk jangka pendek.Meletakkan harga yang lebih rendah daripada pesaing supaya dapat menampung kos operasi dan syarikat boleh beroperasi

b. Memaksimumkan Keuntungan
Harga yang diputuskan haruslah dapat memaksimumkan keuntungan.Biasanya diletakkan pada harga yang tinggi. Caranya dengan membuat anggaran terhadap permintaan dan kos bagi harga yang berbeza terhadap barangan dan perkhidmatan. Cth, barangan istimewa, barangan baru

c. Menguasai Syer Pasaran
Jualan yang tinggi membolehkan syarikat menguasai syer pasaran. Strategi ini digunakan oleh firma dengan meletakkan harga yang rendah untuk mendapatkan syer pasaran yang tinggi. Cth: Perodua menguasai syer pasaran kereta di Malaysia pada tahun 2009 dengan 31.1%.

d Kepimpinan Kualiti
Kebanyakan syarikat ingin memasarkan barangan yang paling berkualiti di pasaran.Syarikat meletakkan harga yang tinggi .Syarikat mengenakan harga yang tinggi untuk meliputi kualiti dan prestasi yang tinggi serta kos R&D yang tinggi .Biasanya mempunyai sasaran pasarannya yang tersendiri .Cth, kereta Ferrari, jam Rolex dll.
e. Pulangan Pelaburan
Pulangan (bentuk %) kepada pelabur daripada jumlah wang yang dilabur dalam sesuatu perniagaan.Syarikat perlu meletakkan harga dengan mengambilkira usaha untuk mendapatkan keuntungan dan pulangan pelaburan yang diharapkan. Cth: Suzana melabur RM20,000 dalam perniagaan kain. Beliau telah menetapkan pulangan sebanyak 20 % daripada jumlah pelaburan tadi pada akhir tempoh perakaunan.

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penentuan Harga.

a) Pengguna
Dalam pasaran, terdapat 3 golongan pengguna iaitu golongan atasan, pertengahan dan bawahan. Pengeluar perlu menyesuaikan harga berasaskan kepada 3 golongan pengguna tersebut

b) Kos
Sesebuah syarikat itu perlu menutup kosnya sebelum memikirkan tentang memperolehi keuntungan Kos pengeluaran seperti bahan mentah, buruh, sewa dll akan menentukan harga sesuatu produk. Kebanyakan syarikat cuba menjadi pengeluar berkos rendah.

c) Dasar Kerajaan
Kerajaan boleh mempengaruhi penetapan harga melalui dasar, akta dan peraturan tertentu dalam negara .Sesetengah barangan berada di bawah barangan kawalan dan harga ditentukan oleh kerajaan.Cth: Petrol, gula, beras, simen dan lain-lain

d) Saluran Pengedaran
Merupakan orang tengah yang terlibat di dalam pemasaran barangan seperti agen, pemborong dan peruncit. Jenis barangan boleh mempengaruhi saluran pengedaran yang dipilih dan di masa yang sama boleh mempengaruhi harga barangan tersebut.

e) Persaingan
Keputusan penentuan harga syarikat boleh juga bergantung kepada harga yang ditawarkan pesaing serta kemungkinan tindakbalas pesaing terhadap penentuan harga yang dilakukan oleh syarikat.Produk syarikat yang mempunyai kualiti yang sama dengan produk pesaing, harga yang diletakkan lebih kurang sama. Jika produk syarikat mempunyai kualiti yang lebih baik, syarikat mempunyai kelebihan untuk meletakkan harga yang tinggi setanding dengan kualitinya

f) Objektif Syarikat
Sesebuah syarikat mempunyai objektif-objektif perniagaan yang tertentu. Sekiranya objektif syarikat ingin menguasai syer pasaran, harga yang murah perlu diletakkan. Sekiranya objektif syarikat untuk mendapatkan keuntungan, harga yang lebih tinggi perlu diletakkan. Boleh juga bergantung kepada Kitaran Hayat Produk

g) Ciri-Ciri Produk
Merujuk kepada produk mudah beli, beli belah atau istimewa. Produk mudah beli biasanya harga yang rendah. Produk istimewa, harga yang lebih tinggi. Selain itu, ciri-ciri pada produk seperti kualiti, ketahanan, pembungkusan, kitaran hayat produk dll.


h)Permintaan dan Penawaran
Kedua-dua pembeli iaitu pengguna dan industri menseimbangkan harga produk dengan faedah yang diperolehi dengan memilikinya.Peletakkan harga bergantung kepada jenis pasaran. Cth, Persaingan sempurna – harga ditentukan pasaran. Pasaran monopoli – penjual menentukan harga.

Kaedah-Kaedah Penentuan Harga

a) Kaedah Harga Berasaskan Kos (Cost – Plus Pricing)

i) Kaedah harga tokokan kos

Kaedah ini melibatkan penambahan mark up piawai kepada kos sesuatu produk.
Harga sesuatu produk ditentukan dengan menambah margin keuntungan yang dikehendaki ke atas kos pengeluaran produk tersebut

Formula untuk mengira harga mark up :






Formula untuk mengira kos seunit:






Contoh soalan:

Dalam pengeluaran komputer, kos-kos terlibat seperti berikut:
Kos berubah = RM15.00
Kos tetap = RM 300 000
Jumlah jualan dijangka = 200 000 unit

Jika pengeluar komputer ingin menikmati tokokan kos ke atas jualan sebanyak 40%
i) kirakan harga tokokan pengeluar tersebut.
ii) Berapakah untung yang diperolehi daripada setiap unit komputer.


ii) Kaedah Harga Berdasarkan Titik Pulang Modal.
Ø TPM boleh dicapai apabila jumlah hasil menyamai jumlah kos yang dibelanjakan (Jumlah Hasil = Jumlah Kos).
Ø Kaedah ini digunakan untuk mengenalpasti jumlah jualan yang diperlukan pada sesuatu titik harga untuk mencapai TPM.
Ø Ia juga digunakan untuk mengenalpasti harga yang perlu diletakkan pada kuantiti jualan tertentu bagi mencapai pulangan modal.


Contoh Pengiraan:

Dalam pengeluaran komputer, kos-kos terlibat seperti berikut:
Kos berubah seunit = RM 15.00
Kos tetap = RM 300 000
Jumlah jualan dijangka = 200 000 unit

Pada Titik Pulang Modal:
Jumlah kos = jumlah hasil
Kos Tetap + Kos Berubah = harga x kuantiti
300 000 + (15 x 200 000) = P (200 000)
200 000 P = 3 300 000
P = 3300000/200000
Harga perlu diletakkan = RM 16.50
Jumlah unit yang perlu dijual untuk mendapatkan TPM
TPM = kos tetap
harga – kos berubah seunit
= 300 000 / (16.50 – 15)
= 200 000 unit


b) Kaedah Harga Berasaskan Nilai
Menggunakan nilai produk pada persepsi pengguna dan bukannya kos penjual sebagai kunci kepada penentuan harga. Syarikat akan menetapkan harga keluaran yang diinginkan berdasarkan persepsi pembeli terhadap nilai keluaran tersebut. Contohnya harga ‘ steak’ lebih murah dijual oleh penjaja berbanding dengan hotel kerana persepsi nilainya mengambil kira persekitaran dan suasana hotel.
c. Kaedah Harga Berasaskan Persaingan.
Syarikat boleh meletakkan harga yang sama, lebih tinggi atau kurang daripada harga pesaing utama. Bagi syarikat bersaiz kecil mereka akan mengikut harga yang ditetapkan oleh pemimpin pasaran. Strategi ini sesuai digunakan untuk mengelakkan peperangan harga yang boleh mengelirukan pengguna.


STRATEGI PENENTUAN HARGA

a Harga Produk Baru

i) Harga Tarahan (price skimming )

Strategi ini meletakkan harga pengenalan produk baru di pasaran pada harga yang tinggi. Meletakkan harga yang tinggi dan kemudian akan menarah (menurunkan) sedikit demi sedikit. Ianya sesuai bagi produk tertentu sahaja Cth : produk yang mempunyai imej dan kualiti yang tinggi, dan kos pengeluaran yg. tidak terlalu tinggi supaya bila harga diturunkan syarikat masih lagi untung. Bertujuan untuk menarik pembeli yang mementingkan kualiti dan bukannya harga dan untuk menunjukkan prestij + kualiti sesuatu produk.

Tujuan:
• Untuk menarik pembeli yang mementingkan kualiti dan bukannya harga.
• Kaedah ini digunakan untuk menunjukkan prestij + kualiti sesuatu produk.
• Cth:Komputer, Telefon Bimbit, kamera dan sebagainya

ii) Harga Penembusan (penentration pricing)

Strategi meletakkan harga permulaan pada tingkat harga yang rendah untuk menembusi pasaran yang lebih luas .Membina syer pasaran yang besar dan membentuk kesetiaan pengguna terhadap jenama baru.

b Harga Psikologi

Penentuan harga yang bertujuan mempengaruhi emosi pembeli.
i) Harga Genap
Digunakan untuk menggambarkan imej yang ekslusif kepada produk. Pengguna mungkin akan membuat anggapan sepasang baju yang berharga RM100.00 adalah lebih mahal & berkualiti jika dibandingkan dengan harga sepasang baju RM99.90.

ii) Harga Ganjil
Harga yang diakhiri dengan nombor ganjil dan menunjukkan produk itu lebih murah .Pembeli akan membuat tanggapan harga ganjil baju RM99.90 lebih murah jika dibandingkan dengan harga genap iaitu RM100.00.

c. Harga Profesional
Harga untuk perkhidmatan rundingan yang diberikan oleh golongan profesional. Harga dikenakan berdasarkan kepakaran dan perkhidmatan yang diberikan.Cth: Peguam, doktor, akauntan dll.


d. Harga Diskaun

Harga tawaran yang lebih rendah dari harga asal. Mengurangkan harga untuk memberi ganjaran kepada respon pelanggan seperti pembayaran awal atau mempromosikan produk. Diskaun terdiri daripada

i) Diskaun tunai: Pengurangan harga bagi produk, jualan penghabisan stok dan pembukaan kedai baru.
ii) Diskaun musim: Pengurangan harga mengikut musim
a. Produk di luar musim – Cth, hotel
b. Produk pada musim – Cth, baju sekolah
iii) Diskaun kuantiti: Diskaun harga jika pembelian dibuat dalam kuantiti yang besar.

iv) Diskaun fungsi: Pengurangan harga yang ditawarkan kepada saluran seperti peruncit @ pemborong

Tiada ulasan: