Ahad, 5 Januari 2014

KELAS PEMASARAN 4-SASARAN

Pengenalan Pemasaran Sasaran

A. Pasaran
Merupakan individu atau organisasi yang mempunyai minat , kuasa beli dan kesanggupan untuk membeli sesuatu produk atau perkhidmatan yang boleh memenuhi keperluan dan kehendak mereka

B. Pasaran sasar
Satu pasaran yang ingin ditumpukan/diberikan perhatian oleh sesebuah firma yang mengeluarkan sesuatu produk.

Kepentingan Pemasaran Sasaran
i. Membantu organisasi membina strategi campuran pemasaran yang efektif dan efisyen
ii. Meningkatkan kelebihan persaingan organisasi
iii. Segala sumber dan usaha dapat ditumpukan kepad sasaran yang dipilih
iv. Kejayaan strategi pemasaran bergantung kepada kebolehan pemasar mengenalpasti, menilai dan memilih segmen pasaran yang menarik
v. Dapat meningkatkan kepakaran atau kemahiran organisasi tentang sesuatu produk atau segmen pasaran

Langkah-langkah Dalam Menentukan Pemasaran Sasaran

i. SEGMENTASI PASARAN
ii. PENYASARAN PASARAN
iii. PEMPOSISIAN PASARAN

Tiada ulasan: